CIRCULATIA EUROPEANA

Noul Cod Rutier intra in vigoare din 21 septembrie
Incepand cu 21 septembrie, anul curent, Romania mai incheie un capitol dificil pe drumul sinuos al aderarii catre normele de civilizatie si de convietuire europene. Ne referim, de aceasta data, la reglementarile privind traficul rutier din tara noastra, care, incepand cu data sus-mentionata, vor intra pe fagasul „normalitatii” comunitare. Autoritatile sustin ca, odata cu ultimele „retusuri” aplicate codului rutier romanesc, ramas putin in urma legilor de circulatie implementate deja in tarile vecine, conducatorii auto romani se vor alinia, incet dar sigur, la regulile de circulatie… europeana. Si, am adauga noi, vor fi siliti, odata cu noile sanctiuni prevazute, si sa respecte ceea ce invata la scoala de soferi. Iata modificarile noului cod rutier ce trebuie asimilate incepand cu data de 21 septembrie de toti participantii la trafic din Romania.

Farurile aprinse si ziua !

De la data de 21 septembrie, anul curent, soferii romani sau cei care tranziteaza arterele rutiere ale tarii noastre sunt obligati, conform noului regulament rutier, sa circule cu farurile aprinse si in timpul zilei. Tara vecina – Ungaria a pus in aplicare aceasta regula inca de acum 10 ani. In continuare citam din noul Cod Rutier, sectiunea a II-a/Reguli pentru circulatia vehiculelor/ par.2. Mijloace de avertizare folosite de conducatorii de vehicule.
(2) „In circulatia pe autostrazi, pe drumuri expres si pe cele nationale europene (E) conducatorii de autovehicule sunt obligati sa foloseasca si in timpul zilei luminile de intalnire”.
(3) „Conducatorii motocicletelor si mopedelor sunt obligati sa foloseasca luminile de intalnire pe toata durata deplasarii acestora pe drumurile publice”-

Incepand din 21 septembrie, soferii pot utiliza dispozitive proprii de depistare a radarelor !

Noua regula prevede ca soferii vor putea fi avertizati de Politia Rutiera in legatura cu prezenta in trafic a radarelor, prin mass-media sau prin panouri de avertizare montate la marginea arterelor de trafic. Soferii vor putea folosi si mijloace proprii de detectare a radarelor dar vor fi sanctionati daca folosesc mijloace de bruiere a sistemelor de supraveghere a traficului sau a radarelor, cum sunt sistemele supra-numite „antiradar”, sisteme a caror folosire ramane in continuare, interzisa.
Noul Cod Rutier/sectiunea a II-a/Reguli pentru circulatia vehiculelor/ par.2. Mijloace de avertizare folosite de conducatorii de vehicule/ (4) „… In circulatia pe drumurile publice… se interzice montarea sau folosirea pe autovehicule a sistemelor care perturba buna functionare a dispozitivelor de supraveghere a traficului”.
(5) „…Conducatorii de autovehicule pot folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de masurare a vitezei”.

Masinile fara asigurare – radiate in 30 de zile de la depistare

Soferilor care vor fi surprinsi in trafic fara polita de asigurare de raspundere civila auto RCA, li se vor retine talonul si placutele de inmatriculare ale masinii. Daca in termen de 30 de zile nu se vor prezenta cu dovada incheierii asigurarii, autovehiculul aflat in proprietatea acestora va fi radiat din circulatie. Noul Cod Rutier/ Sectiunea „Cazuri de retinere a certificatului de inmatriculare sau de inregistrare a) „certificatul de inmatriculare se retine de catre Politia Rutiera in cazul in care vehiculul nu are efectuata inspectia tehnica periodica valabila (dovada inlocuitoare cu o valabilitate pentru 15 zile)”.

Amenzile care ustura la buzunare, dar si la… puncte

Amenzile atat pentru conducatorii de autovehicule, cat si pentru pietoni se impart, incepand cu 21 septembrie, in cinci clase. Clasa I inseamna, pe langa suma de bani platita de catre contravenient, si scaderea a 2-3 puncte-amenda. Clasa a-II-a presupune 4 sau 5 puncte – amenda. Clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte – amenda, clasa a IV-a de la 9 la 20 de puncte – amenda, iar ultima clasa presupune intre 21 si 100 puncte – amenda „ridicate” de la soferul sau pietonul contravenient. Situatiile prevazute pentru aceste clase de contraventie se vor imparti astfel:
Clasa I: In aceasta categorie intra urmatoarele fapte: nerespectarea obligatiei de a purta centura de siguranta, conducerea unui vehicul avariat peste termenul de 30 de zile de la data eliberarii documentului de constatare a avariei si lasarea libera, in timpul conducerii, a volanului.
Clasa a II-a: Nerespectarea semnificatiei indicatoarelor si marcajelor de obligare, conducerea unei masini care nu este dotata cu trusa medicala, triunghi reflectorizant si stingator, omologate, precum si nerespectarea regulilor privind depasirea si culoarea rosie a semaforului.
Clasa a III-a: In aceasta categorie intra, deja, fapte mult mai grave, insemnand conducerea unui autovehicul cu permis de conducere a carui valabilitate a expirat, precum si nepastrarea distantei laterale suficiente fata de vehiculul din sens opus.
Clasa a IV-a: Aceasta clasa include pedepsirea soferilor care conduc pe drumurile publice masini cu termenul de valabilitate a inspectiei tehnice expirat, a celor care detin dispozitive ce perturba functionarea normala a radarelor, si fapte savarsite de catre conducatorii auto sau de pasageri de natura obscena, proferarea de injurii, adresarea de expresii jignitoare la adresa participantilor la trafic.
Clasa a V-a de sanctiuni pe puncte este adresata exclusiv persoanelor juridice. Pentru depasirea cu mai mult de 30 de Km/ora a vitezei maxime admise se aplica trei puncte de penalizare, iar pentru mai mult de 50 km/ora, permisul va fi ridicat.

Tempo redus pentru incepatori

Soferii trebuie sa stie ca la 15 puncte – penalizare adunate, se retine permisul de conducere. Amenzile contraventionale de pana la maxim 20 de puncte se pot achita pe loc catre agentul constatator, soferul beneficiind astfel de reducerea la jumatate a amenzii. Incepatorii au si ei un regim „preferential” in primul an de la obtinerea permisului de conducere. Astfel ca, viteza maxima admisa in afara localitatilor pentru acestia este cu 20 de km/ ora mai mica decat viteza maxima admisa pentru categoria din care fac parte autovehiculele conduse. Astfel ca, daca luam exemplu autostrada, pentru o viteza maxima de 130 km/ora, cat este reglementata in prezent, un incepator cu permisul obtinut de mai putin de un an are voie sa circule cu maxim 110 km/ora.

Si pe jos se pot primi puncte de penalizare


Pietonii sunt atinsi si ei la buzunare

Noul Cod Rutier – care intra in vigoare de la 21 septembrie – aduce amenzi mai mari si pentru pietoni. Sanctiunile pot ajunge pana la 6 milioane de lei vechi. La fel ca si in cazul soferilor, pietonii vor primi si ei puncte de penalizare. Politistii de la circulatie spun ca 31% dintre accidentele grave se produc din cauza persoanelor care traverseaza neregulamentar. In cazul pietonilor abaterile sunt impartite in mai multe clase. Clasa intai acopera incalcarile modului de traversare a drumului, a circulatiei pe drumurile publice, cu exceptia autostrazii. Pentru aceste abateri, pietonii primesc pana la trei puncte de penalizare. Este vorba despre traversarea neregulamentara, ciculatia pe partea carosabila, in conditiile in care exista trotuar, si traversarea caii ferate cand bariera este lasata. Amenzile pentru abaterile din clasa a patra pot ajunge pana la 6 milioane de lei.

Interzis traficul pietonilor pe autostrazi !

Circulatia pietonilor pe autostrazi este interzisa si aici sunt tocmai sanctiunile care se aplica la clasa a patra. Un punct reprezinta 10 la suta din salariul minim pe economie. Aceeasi sanctiune se aplica si in cazul pietonilor care lipesc afise pe indicatoare, al celor care arunca obiecte sau substante pe drumurile publice si celor care nu acorda prioritate autovehiculelor de interventie: politie, salvare sau pompieri.
Sebastian IGNAT