In America, nu mai este de mult timp o curiozitate faptul ca mersul la cumparaturi este folosit drept mijloc de terapie antistres. Cercetatorii au ajuns la concluzia ca, dupa un raid prin magazine, multe femei deprimate, din diferite motive, se simt mai bine decat dupa o vizita la psiholog. Exista anumite femei care simt nevoia sa cumpere zilnic, indiferent de produs si de pret, fara masura, tot ceea ce le place. Specialistii afirma ca aceasta este un fel de boala care se poate trata. Cele care au aceasta „furie” de a cumpara, spun psihologii, sunt femei sensibile, dependente de acest lucru. Se pare ca acestea au diverse momente de slabiciune si lipsa afectiva, care le indeamna sa-si atribuie anumite placeri. Insa, efervescenta de a cumpara, in fiecare zi, anumite produse, duce la grave probleme financiare care pot sa puna in pericol situatia familiala sau personala a celei care nu se opreste la timp sau nu este ajutata sa treaca de acest prag de euforie.
Un studiu realizat in 11 tari din toata lumea arata ca romanii si bulgarii sunt mult mai aplecati spre placerea shopping-ului decat americanii. Contrar acestei pareri, nu occidentalii merg cel mai mult la cumparaturi pentru relaxare: romanii se declara, in proportie de 42%, sensibili la beneficiile psihologice ale mersului la cumparaturi, fata de numai 20% dintre americani. Sociologii afirma ca “terapia prin cumparaturi” este un fenomen relativ nou in Romania, care se manifesta cu precadere odata cu aparitia marilor centre comerciale, gen mall-uri sau galerii comerciale, elementul de atractie constituindu-l noutatea.
Cu toate ca shoppingul este considerat si o relaxare, foarte multe femei regreta, ulterior, achizitiile facute. Statisticile realizate in acest sens arata ca 90% dintre acestea au regretat, cel putin o data, cumparaturile facute si unele dintre ele nu s-au folosit de ele niciodata. Reprezentantele sexului frumos si-au achizitionat, de multe ori, haine, sub primul impuls, cateodata nervoase, sau, din contra, foarte fericite.
In prezent, shopping-ul a ajuns chiar sa fie asimilat cu o terapie, eficienta pentru indispozitiile sau depresiile omului modern. Fenomenul de “shopping therapy” a fost tratat in ultima perioada atat in filme sau carti, dar si studiat cu instrumente sociologice, pentru a i se stabili dimensiunile. In timp ce in Vest piata a ajuns la o oarecare saturatie, tarile care au adoptat ultimele societatea de consum recupereaza rapid decalajul in materie de apetit pentru shopping.

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentIar vor victorie in deplasare…
Articolul următorIn 2008,