La inceputul lunii august, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri incepea asfaltarea DN1, pe tronsonul dintre Busteni si Azuga. Lucrarile porneau ca urmare a unei solicitari exprese pe care primarii localitatilor de pe Valea Superioara a Prahovei o adresasera primului ministru Tariceanu, cu prilejul unei intalniri organizate la Sinaia, in luna iunie. In speta, acestia acuzasera faptul ca, in timp ce DN1 fusese reparat in totalitate in judetul Brasov, in Prahova nu se facuse nimic pentru modernizarea lui.
Lucrarile de reparatii cerute de edilii prahoveni au luat startul, insa, sub auspicii cum nu se putea mai nefavorabile: in toiul sezonului estival, atunci cand traficul pe DN1 atinge printre cele mai ridicate valori din an. Astfel, pe sosea s-au format cozi lungi de pana la 30 de km, intr-un sens si-n altul, ambuteiaje care au scos din sarite sute de mii de turisti. Dandu-si seama ca alesesera un moment neinspirat, drumarii au anuntat ca-si intrerup lucrul pana la venirea toamnei. Nu s-a intamplat, insa, asa. Asfaltarea DN1 nu a fost reluata nici pana acum.
„O bataie de joc”
Suparat pe faptul ca reparatiile nu au continuat, primarul orasului Azuga, Adrian Purcaru, califica lasarea de izbeliste a lucrarilor drept o „bataie de joc” a Administratiei Nationale a Drumurilor. „In urma intalnirii cu primul ministru, am solicitat Guvernului sa-si aplece atentia asupra tronsonului dintre Azuga si Busteni al DN1. Este cel mai deteriorat de pe tot cuprinsul judetului Prahova, deoarece in aceasta zona ninge cel mai mult si, prin urmare, se arunca cele mai multe materiale antiderapante. In urma discutiilor cu premierul, s-au facut niste eforturi si, in august, au inceput lucrarile. S-a turnat, insa, doar un strat de asfalt. Apoi, a aparut propunerea aceea de amanare a reparatiilor, pana la incheierea perioadei de vacante…. In toamna, insa, nu s-a mai intors nimeni la lucru… Astazi, ma uit ca drumarii au refacut marcajele peste tot pe DN1, mai putin pe acest tronson. Probabil ca nici ei nu stiu daca mai continua sau nu asfaltarea lui”, povesteste primarul. Purcaru spune ca intarzierea modernizarii DN1 este un factor care contribuie la deteriorarea imaginii statiunilor de pe Valea Prahovei: „Noi con-tractam mici proiecte pentru ame-liorarea infrastructurii orasului, insa cum sa sustinem turismul fara a imbunatati accesul rutier pe Valea Prahovei? DN1, drum european, incarcat cu 15 mii de autoturisme zilnic, nu este nici macar reparat – nu mai zic de inlocuirea lui cu o autostrada…. Este o pata in plus pe obrazul acestui Guvern”.
Acasa la Borbely – alta lume !
Si Emanoil Savin, primarul orasului Busteni, este nemultumit de stadiul in care a fost lasat DN 1 in aceasta vara. „Au turnat doar asfaltul si n-au mai inlocuit bor-durile. Pentru amenajarea rigole-lor, au lasat un spatiu de o jumatate de metru in stanga si o jumatate de metru in dreapta, astfel incat, atunci cand ploua, apa se aduna in aceste santuri si ne inunda trotuarele. Cand i-am intrebat de ce nu continua lucrarile, mi-au spus ca doar pentru atat au avut bani. «Ne oprim, cautam alta sursa de finantare si promitem ca in 2008 o sa refacem soseaua in intregime – de la Azuga pana la Comarnic», mi-au zis”, povesteste Savin.
Facand o comparatie cu celelalte drumuri recent moder-nizate in tara, primarul reclama faptul ca, in momentul angajarii acestor investitii, nu s-a stabilit o lista de prioritati, care sa urmeze importanta fiecarei artere in parte: „Sunt drumuri pe care nu circula nici o mie de masini pe zi, dar pe care Guvernul le-a refacut din temelii. La Borbely acasa (Laszlo Borbely este deputat de Mures – n.red.), langa Sovata, au facut niste drumuri de zici ca esti in Ungaria…. La noi, s-au terminat banii…. Nu e voie sa se termine banii, cand vine vorba despre DN1. Pe-aici trec sute de mii de masini intr-o luna”.
Ionut STANESCU