Performantele scazute ale elevilor romani la testarea internationala PISA din 2006, ale carei rezultate au fost prezentate la inceputul anului, pot fi explicate prin modul in care sunt concepute programele scolare dupa care invata, potrivit unei analize a Centrului National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar. In analiza se arata ca modul in care sunt definite „Stiintele” in PISA este foarte diferit de modul de concepere a curriculumului romanesc pentru elevii de 15 ani, cei care participa la testare. „O prima observatie se refera la modul de definire a „Stiintelor” in PISA 2006, cu accent pe dimensiunea globalizatoare, care vizeaza dobandirea de catre elevii aflati la finalul invatamantului obligatoriu, a unei „gandiri stiintifice”, dincolo de granitele disciplinare”, se spune in analiza. Astfel, elevii trebuie sa se gandeasca la notiuni, concepte, elemente din fizica, chimie, biologie, stiintele pamantului, stiintele universului, precum si la tehnologii, asa cum pot aparea aceste domenii in problemele si situatiile din viza de zi cu zi si nu neaparat asa cum au fost studiate la scoala, ca discipline scolare, arata autorii analizei. La PISA 2006, care a fost dedicata stiintelor naturii, au participat aproximativ 5.000 de elevi din tara noastra. In ierarhia tarilor participante Romania a ocupat locul 47 din 57 de tari.









