Doua blocuri – cu sapte respectiv opt niveluri – avand un total de 54 de apartamente, sunt in curs de construire pe Strada Aosta, din Sinaia, la numarul 39 A. Cele doua imobile, de proportii sfidator de mari pentru arhitectura zonei, au inceput sa fie ridicate in vara anului trecut – construirea lor scapand privirii celor multi din cauza ca strada amintita, de mai bine de un an, este in reparatii capitale. Desi blocurile nu au fost inca edificate, cateva dintre cele 54 de apartamente au fost deja adjudecate – potrivit site-ului uneia dintre agentiile prin intermediul careia proprietarii au incercat sa le valorifice. Conform aceluiasi site (mervani.ro), valoarea acestui proiect imobiliar se ridica la peste 6,5 milioane de euro – suma care s-ar putea dubla dupa finalizarea apartamentelor.
„Doua etaje” in loc de cinci
Ca si in cazul altor cladiri din cartierul Furnica, autorizatia de construire emisa de Primaria Sinaia pentru Aosta 39A escamoteaza adevarata inaltime a imobilelor. Astfel, luand ca reper panta din partea de vest a celor doua cladiri, primele trei niveluri ale blocurilor – demisolul, parterul si etajul intai – sunt trecute ca avand cote negative si, in mod ridicol, sunt denumite „subsol” – demisolul si „demisoluri” – parterul si etajul intai. Pe site-urile agentiilor imobiliare, aceasta strategie de ocultare a regimului de inaltime dispare, astfel incat, din doua etaje cu cate este trecut primul corp de cladire, acesta ajunge sa aiba cinci, plus alte doua niveluri la mansarda.
Vlad Oprea a emis o autorizatie „ilegala”
Saparea fundatiei celor doi colosi si descoperirea releveelor blocurilor pe Internet i-a facut pe locuitorii caselor invecinate sa se alerteze si sa inceapa un schimb de corespondenta cu administratia locala, administratia judeteana si Inspectoratul de Stat in Constructii, cerand sistarea lucrarilor si realizarea unor cladiri care sa respecte arhitectura zonei. La una dintre petitii, arhitectul-sef al Consiliului Judetean ii informeaza ca are stiinta de construirea celor doua cladiri, in toamna lui 2007, reprezentantii CJPh facand un control la Primaria Sinaia pentru a verifica modul in care sunt intocmite, avizate si aprobate Planurile Urbanistice de Detaliu de catre administratia sinaiana. In aprecierea arhitectului-sef si a presedintelui Consiliului Judetean Prahova, pentru Strada Aosta 39A, primarul Vlad Oprea a emis o autorizatie de construire „ilegala”. „A fost intocmita la Primarie o nota de constatare cu neregulile identificate…Fata de acestea, Primaria va lua masuri urgen-te de anulare a autorizatiei de construire emise ilegal…”, se arata intr-unul dintre raspunsurile date de CJPh.
„Regimul de inaltime se modifica cu Plan Urbanistic Zonal, nu cu Plan Urbanistic de Detaliu – asa cum facuse administratia sinaiana, iar PUD-ul ar fi trebuit sa treaca prin comisia tehnica judeteana. In asta au constat neregulile pe care Consiliul Judetean le-a semnalat”, ne-a declarat arhitectul-sef al CJPh, Luminita Iatan. Potrivit acesteia, in urma cu doua saptamani, acest viciu procedural a fost corectat, comisia tehnica a Consiliului Judetean avizand favorabil noul PUZ al obiectivului respectiv. De altfel, Luminita Iatan sustine ca inaltimea celor doua imobile nu va avea niciun impact negativ asupra vecinatatilor: „Beneficiarilor li s-a impus sa se mai retraga un pic cu cladirea care era spre intersectie. Referitor la regimul de inaltime, au fost prezentate studii de arhimetrie, iar inaltimea nu deranjeaza vecina-tatile”. Mai mult decat atat, arhitectul-sef al CJPh lauda virtutile estetice ale celor doua cladiri: „Aduce un plus de valoarea zonei…O sa vedeti ca este o cladire care mai ridica un pic din calitatea acelei zone, care acum e cam urata”.
Nu acelasi este punctul de vedere al cetatenilor de pe Strada Aosta, care i-au trimis primarului o plangere prin care il roaga sa nu autorizeze construirea unei cladiri, cu mai mult de un demisol, parter, doua etaje si mansarda.
Strada Aosta, no man’s land perfect
Una dintre intre-barile pe care locatarii acestei zone si le pun este daca nu cumva primarul Vlad Oprea a tergiversat dinadins reabilitarea Strazii Aosta, pentru a permite utilajelor grele sa circule in voie, sa se sape fundatia si sa se construiasca cele doua blocuri de la nr.39A. De asemenea, locatarii Strazii Aosta spun ca paraul Casariei, deasupra caruia se construiesc cele doua blocuri, a fost deviat din valceaua sa originara – pentru a permite ridicarea colosilor. Astfel, sustin acestia, in prezent, paraul Casariei curge prin reteaua de canalizare a orasului.
Desi am incercat sa-l contactam pe primarul Vlad Oprea pentru a-l intreba de ce nu a consultat populatia in momentul emiterii primei autorizatii de construire, acesta nu ne-a raspuns la telefon.
Desi, ca urmare a scrisorilor de protest pe care locatarii Strazii Aosta le-au trimis Inspectoratului Judetean de Constructii, autorizatia de construire a fost suspendata – dispunandu-se oprirea lucrarilor, pana la obtinerea unei noi autorizatii – oamenii spun ca, in ultimele luni, beneficiarii proiectului, sub paravanul punerii in siguranta a celor doua cladiri, au mers inainte pe calea edificarii blocurilor.
Din plansele publicate pe Internet, rezulta ca locurile de parcare prevazute in proiect sunt cu mult inferioare necesarului (demisolul blocului cu 26 de apartamente are doar patru locuri de parcare), ceea ce inseamna ca viitorii proprietari ai apartamentelor vor fi siliti sa-si lase masinile pe Strada Aosta.
Mai trebuie mentionat ca – fiind vorba strict despre edificarea si vanzarea unor apartamente de locuit – proiectul ridicarii celor doua cladiri este suta la suta speculativ, si nu contribuie in niciun fel la dezvoltarea turistica a Sinaii.
Ionut STANESCU