Ministerul Transporturilor a anuntat finalizarea etapei de precalificare din cadrul procedurii de dialog competitiv pentru atribuirea contractului de concesiune de lucrari si servicii pentru proiectarea, finantarea si construirea, operarea si intretinerea autostrazii Bucuresti-Brasov, tronsonul Comarnic-Brasov. Documente de precalificare au depus 12 candidati. In urma evaluarii realizate in baza legii achizitiilor publice si in baza conditiilor si a criteriilor stabilite prin documentatia de preselectie, comisia a hotarat ca pentru etapa a doua sa fie selectati patru candidati, doi dintre ei reprezentand consortii straine, celelalte doua – romanesti, respectiv Consortium Autostrada Prahova si Consortiul A3 Comarnic-Brasov. Comisia de evaluare a fost formata din experti din cadrul ministerului de resort, urmatoarea etapa in cadrul procedurii de dialog competitiv urmand sa fie de negociere cu cei patru candidati calificati. Procedura se va incheia cu o a treia etapa – etapa finala – care se estimeaza ca va fi finalizata la jumatatea lunii octombrie a.c.
Dupa cum se vede, scriptic, responsabilii de la Bucuresti mai bifeaza, pe hartie, inca o etapa dintre cele necesare realizarii investitiei celebrei autostrazi Bucuresti-Brasov. Chit ca in cazul primului tronson care a pornit de la Bucuresti catre Ploiesti, lucrarile mai mult bat pasul pe loc decat continua, plus ca exista destule nemultumiri ale persoanelor expropriate, din cauza pretului oferit in contul despagubirilor. Si autoritatile locale din Barcanesti asteapta despagubiri pentru sediul nou al primariei, cel actual urmand sa fie demolat, pentru ca pe acolo va trece autostrada. Deocamdata, insa, expertii de la Transporturi se gandesc, deja, la cel de-al doilea tronson. Numai ca, si in jurul acestuia sunt ridicate, deja, extrem de multe semne de intrebare, totul pornind de la costul total de realizare. Astfel de calcule au fost facute publice acum cateva luni, cand Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a aprobat un studiu realizat de catre o firma din Anglia, conform caruia costul total de realizare a autostrazii, in sistem de concesiune, a fost evaluat la 2,6 miliarde de euro. Daca, insa, s-ar construi cu bani de la bugetul statului, atunci, costurile ar fi chiar mai mari cu 800 de milioane de euro peste suma prognozata in sistem de concesiune. Pretul recomandat de catre firma britanica a fost de 45 milioane de euro pe kilometru, suma de doua ori mai mare decat pretul vehiculat pentru autostrada Transilvania, ba chiar de noua ori mai mare decat pentru autostrada Bucuresti-Ploiesti si de 15 ori – decat pentru Autostrada Soarelui. Oficialii, insa, au si ceva justificari in privinta costurilor, sustinand ca acest tronson va fi construit in zona muntoasa si va avea numeroase poduri si viaducte, dand ca exemplu tronsonul Comarnic-Brasov care ar putea avea in jurul a 57 de poduri si viaducte, adica, in medie, unul la fiecare kilometru.
Daca statul va decide recuperarea investitiei din taxa de autostrada impusa – lucru confirmat chiar de catre ministrul Ludovic Orban, chiar si in vizitele sale la Ploiesti – atunci, soferii vor trebui sa plateasca cel putin opt euro pentru ca firma concesionara sa-si recupereze investitia, luandu-se in calcul ca perioada de concesionare va fi de 30 de ani. Potrivit datelor, in urmatorii ani, intre Sinaia si Busteni, traficul estimat va fi de 45.000 de vehicule/zilnic.
In functie de ce vor mai hotari responsabilii de la Bucuresti, pe aceasta tema, vom reveni cu amanunte.
N.D.

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentLumea in care traim
Articolul următorEUROPAREREA MEA