Timbrul de mediu, ce înlocuiește vechea taxă de poluare, se plătește începând din 15 martie 2013, fiind reglementat de OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, scrie alba24.ro. Conform prevederilor instituite la acea dată, timbrul de mediu este plătit o singura dată, în următoarele situații:
– când un autoturism este înmatriculat pentru prima dată în România;
– când un autoturism este reintrodus în parcul auto național, în cazul în care, la momentul scoaterii sale din parcul auto național, proprietarului i s-a restituit valoarea reziduală a timbrului;
– pentru mașinile rulate pentru care nu a fost achitată nicio taxă de poluare/înmatriculare, timbrul de mediu se va plăti cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate;
– pentru autoturismele rulate pentru care s-a dispus de către instante restituirea sau înmatricularea fără plata unei taxe de poluare/ de înmatriculare. Timbrul de mediu în aceasta situație va fi achitat tot cu ocazia ocazia transcrierii dreptului de proprietate.
OUG nr. 9/2013 este în vigoare deja de un an, însă normele de tehnica legislativă stipulează ca pentru a produce efecte pe termen nelimitat, ea trebuie adoptata prin lege de Parlamentul României. Lucru care s-a și întâmplat, întrucât parlamentarii au aprobat marți, prin vot final, legea de aprobare și modificare a acestei OUG. Mai mult decât atât, Legislativul a pregătit și forma pentru promulgare a acestui act normativ.
Legea adoptata marți de deputați nu doar aproba OUG nr. 9/2013, ci o și modifica, introducând doua noi categorii de autovehicule ce vor fi scutite de la plata timbrului de mediu.
Concret, potrivit prevederilor încă în vigoare, sunt exceptate de la plata timbrului de mediu autovehiculele:
– ce aparțin misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și membrilor acestora, precum și altor organizații și persoane străine cu statut diplomatic, care își desfășoară activitatea pe teritoriul României;
– special modificate în scopul conducerii de către persoanele cu handicap, precum și în scopul preluării și transportării persoanelor cu handicap grav sau accentuat;
– destinate a fi utilizate de forțele armate, forțele de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, de politia de frontiera și de pompieri;
– destinate serviciilor de ambulanta și medicina, autovehiculelor speciale echipate corespunzător pentru acordarea ajutorului de urgență, precum și autovehiculelor speciale destinate serviciilor de descarcerare si de stingere a incendiilor;
– confiscate;
– dobândite prin moștenire;
– încadrate în categoria vehiculelor istorice;
– destinate competițiilor sportive;
– donate instituțiilor de învățământ, sănătate și cultura, ministerelor, altor organe ale administrației publice, structurilor patronale și sindicale reprezentative la nivel național, asociațiilor și fundațiilor de utilitate publică, potrivit Romania TV.