Ana Maxim
Vestea dispariţiei marelui actor Eusebiu Ştefănescu a îndoliat iubitorii de artă, dar şi pe reprezentanţii Teatrului «Toma Caragiu» din Ploieşti, unde acesta a jucat timp de 16 ani. Pe scena ploieşteană, artistul a interpretat roluri importante fiind coleg, printre alţii, cu actori precum: Margareta Pogonat, Silvia Năstase şi Victor Ianculescu. A jucat în numeroase spectacole ale teatrului ploieştean, prezentate în anii ‘70, dintre care amintim: «Cuza Vodă», de Mircea Ştefănescu, în regia lui Sică Alexandrescu, «Morişca», de Ion Luca, regia Harry Eliad, «Stâlpii societăţii», de Henrik Ibsen, regia Emil Mandric, «Snoave cu măşti», de Ion Lucian şi Virgil Puicea, regia Ion Cojar sau «Diogene Câinele», de Dumitru Solomon, regia Emil Mandric, după cum am aflat de la Gabriel Cojocaru – consultant artistic al instituţiei amintite.
Un lucru mai puţin cunoscut este faptul că la Ploieşti, Eusebiu Ştefănescu s-a remarcat şi ca regizor. A pus în scenă cinci piese – trei dintre ele prezentate în premieră absolută («Concediu nelimitat» de Mihai Ispirescu, «Micii farisei» şi «Se caută un mincinos» de Dimitrie Psatos) şi câteva spectacole de poezie, dintre acestea din urmă cel mai cunoscut fiind «Frunză verde de albastru», conceput în 1985, împreună cu Nichita Stănescu, după versurile acestuia. După perioada petrecută la teatrul ploieştean, Eusebiu Ştefănescu a jucat la Teatrul Mic, apoi, din 1996, la Teatrul Naţional «Ion Luca Caragiale» din Bucureşti. Întotdeauna revenea însă, cu mare plăcere la Ploieşti, iar în 2003 artistului i-a fost înmânat titlul de «Cetăţean de onoare» al acestui municipiu. De altfel, aici, iubitorii de poezie îl revedeau an de an, pe scena Festivalului Internaţional de Poezie «Nichita Stănescu», unde recita versuri şi vorbea despre poetul ploieştean.
Marele actor va rămâne în inima publicului şi datorită rolurilor din filme precum «Colierul de turcoaze», «Ringul», «Figuranţii». De-a lungul timpului, Eusebiu Ştefănescu s-a remarcat şi în calitate de
scriitor, publicând volumele: «Retorica limbajului scenic – Magul captiv» (2003), «Magister vitae sau magia oralităţii « (2006), «Arhivarul clipei – Din culisele scenei» (2009), «Glasul sângelui» (2011) şi
«Preschimbarea la faţă» (2012).