Violeta Stoica

Tronsonul Comarnic-Brașov al autostrăzii A3, lucrare care ar fi trebuit începută de cel puțin patru ori în ultimii zece ani, dar care tot de atâtea ori a rămas în stadiul de proiect, este înțepenit în nelămuririle și schimbările succesive produse fie la nivelul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale, fie la nivelul Ministerului Transporturilor.
Deși – conform proiectelor inițiale – tronsonul de la Comarnic la Brașov ar fi trebuit să fie dat în folosință, lucrurile sunt cât se poate de complicate și par a fi o nebuloasă inclusiv acolo unde ar trebui să fie clare: în hârtiile CNADNR și în declarațiile reprezentanților acestei companii responsabile cu administrarea drumurilor naționale și a celor câteva sute de kilometri de autostradă de pe teritoriul României.
“La momentul actual nu se mai pune problema reluării procedurii de atribuire pe întreg tronsonul Comarnic – Brașov al autostrăzii A3. În schimb, procedurile de achiziție demarate pentru unele secțiuni sunt încă în desfășurare”, spun reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, la solicitarea ziarului Prahova referitoare la reluarea lucrărilor pe sectorul respectiv al A3.
Curioase sunt nu numai confuziile existente în privința acestui proiect, ci și inadvertențele existente între declarațiile directorului general al CNADNR, Cătălin Homor, și răspunsurile primite din partea reprezentanților biroului de presă al aceleiași companii naționale.
“La momentul actual nu se mai pune problema reluării procedurii de atribuire pe întreg tronsonul Comarnic – Brașov al autostrăzii A3. În schimb, procedurile de achiziție demarate pentru unele secțiuni (n.n. – ale autostrăzii?) sunt încă în desfășurare, astfel: Pentru <> a fost demarată procedura de atribuire a contractului de proiectare și execuție lucrări, în data de 28.03.2016. În prezent, procedura se află în curs de derulare. Pentru <>, Studiul de Fezabilitate a fost avizat în cadrul CTE – CNADNR SA și în cadrul CTE – Ministerul Transporturilor. Urmează supunerea studiului spre analiză și avizare în cadrul Consiliului Interministerial și aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern. Pentru ,,Varianta de Ocolire Bușteni Sud,
km 0+000 -1+020” a fost demarată procedura de atribuire a contractului de proiectare și execuție lucrări, în data de 24.03.2016. În prezent, procedura se află în curs de derulare. Pentru <>, Studiul de Fezabilitate a fost avizat în cadrul CTE – CNADNR SA și în cadrul CTE – Ministerul Transporturilor. Urmează supunerea studiului spre analiză și avizare în cadrul Consiliului Interministerial și aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern”.
Toate par a fi clare. Însă nu este chiar așa, pentru că nu se poate spune că procedurile de achiziție anterior menționate au vreo legătură cu autostrada Comarnic-Brașov, ci cu descongestionarea circulației pe DN1, până la construirea celor cinci sectoare în care a fost împărțit tronsonul Comarnic-Brașov al A3.
Pe de altă parte, însă, directorul general interimar al CNADNR, Cătălin Homor, afirma, recent, într-o emisiune de la postul de televiziune digi24, că nu a fost abandonată niciun moment soluția construirii autostrăzii Comarnic-Brașov. Mai mult, în același interviu, a menţionat şi un termen pentru finalizarea integrală a proiectului, respectiv anul 2021. „Nu a fost abandonată soluția autostrăzii. În momentul de față Comarnic-Brașov e împărțită în cinci loturi. Primele loturi, loturile de extremă, loturile de capăt, au fost scoase la licitație pentru lucrări. La primul lot a fost anulată procedura de achiziție din diverse motive, lotul cinci se află în derulare și la sfârșitul lui august vom avea o finalizare, sper că și un constructor. În varianta optimistă în care Comisia de evaluare desemnează un câștigător, acesta va avea patru luni la dispoziție să realizeze proiectul și în aprilie, sfârșitul lui martie, să înceapă lucrările acolo, la lotul cinci, Râșnov-Cristian. Nu e un sector foarte mare, dar e un început. Autostrada va fi finalizată integral în 2020-2021. Dacă cineva spune că știe să o facă mai repede este nerealist”, a declarat Homor, spre deosebire de informațiile furnizate de subordonații săi din CNADNR.
Referitor la centurile ocolitoare de la Comarnic și Bușteni, Homor a declarat – în aceeași intervenție – că “în luna septembrie, vom avea finalizate aceste proceduri de achiziție publică, vom avea un constructor pentru cele două variante ocolitoare. Urmează perioada de proiectare care se suprapune cu perioada de sezon rece, în care oricum nu s-ar fi lucrat și, în funcție de vreme, la sfârșitul lunii martie sau începutul lunii aprilie să demareze lucrările propriu-zise, care au un termen de execuție de 12 luni”.

Consiliul pentru Soluționarea Contestațiilor dă dreptate proiectanților

O altă scăpare a reprezentanților CNADNR referitor la tronsonul Comarnic-Brașov al A3 o reprezintă bâlbâielile referitoare la procedurile de achiziție a revizuirii sectoarelor doi, trei și patru ale tronsonului menționat. La data interviului în care Cătălin Homor spunea că “s-a anulat procedura de achiziție, dar este încă o evaluare” pentru procedura de revizuire a studiilor de fezabilitate pentru sectoarele de mijloc ale autostrăzii Comarnic-Brașov, exista deja o decizie a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor prin care se dădea dreptate asocierii Consitrans – 3TI Progetti Italia – Ingineria Integrata în urma contestației depuse de aceasta referitor la studiile de fezabilitate ale sectoarelor Comarnic-Predeal și Predeal-Cristian. Asocierea menționată solicitase anularea raportului procedurii de atribuire și a tuturor actelor subsecvente acestuia, inclusiv a răspunsului la notificarea sa, și obligarea autorității contractante la reluarea procedurii, prin reevaluarea ofertei depuse de către grupul respectiv de firme.
CNSC a admis contestația și a anulat rezultatul procedurii privitor la respingerea ofertei contestatoarei și la anularea procedurii. Prin urmare, autoritatea contractantă – Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, condusă în prezent de Cătălin Homor – a fost obligată să continue procedura și să reevalueze oferta contestatoarei.
Pe de altă parte, însă, există posibilitatea reală ca realizarea acestor revizuiri ale studiilor de fezabilitate să fie în van, așa cum s-a întâmplat cu multe dintre SF-urile pentru obiectivele mari de infrastructură, în condițiile în care multe voci spun că autoritățile s-ar putea răzgândi încă o dată și nu vor mai continua actualul proiect, așa, împărțit în cinci sectoare pe o distanță de mai puțin de 55 de kilometri, între Comarnic și Brașov.