Nicoleta Dumitrescu

Agitaţie mare, ieri dimineaţă, la Ploieşti, în faţa sediului Agenţiei pentru Protecţia Mediului Prahova. Zeci de persoane formaseră o coadă lungă, pe mai multe rânduri, care începea la intrarea în sediul instituţiei şi se prelungea, pe trepte, până pe trotuar. Pentru toţi cei prezenţi motivul era acelaşi: depunerea dosarelor pentru Programul „Casa Verde”. Ieri a fost prima zi în care s-au înregistrat documentaţiile, însă, pentru că s-a mers pe principiul „primul venit, primul servit”, unii dintre prahoveni s-au sculat cu noaptea-n cap ca să ajungă la Ploieşti. Lista, plasată strategic în parbrizul unei maşini parcate în faţa instituţiei, s-ar fi deschis pe la ora 2,00, astfel încât o persoană venită de la Gura Vadului, la ora 4,00, era deja a 11-a la coadă! Prin Programul „Casa Verde”, populaţia şi persoanele juridice pot beneficia de finanţare – prin Administraţia Fondului pentru Mediu –
pentru instalarea, înlocuirea sau completarea sistemelor de încălzire clasice cu cele care folosesc energie verde, regenerabilă.

Debutul în ceea ce priveşte depunerea documentaţiei în cadrul Programului Casa Verde Clasic, lansat de Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor, i-a determinat pe mulţi prahoveni să facă deplasarea la Ploieşti , la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Prahova, cu noaptea-n cap. Astfel, ieri dimineaţă, pe la ora 10,00, erau deja la coadă 173 de persoane, iar lista fusese întocmită de la ora 2,00. Stan Ştefan, din Gura Vadului (în foto, după ce a primit bonul de înregistrare a dosarului), ne-a confirmat că la ora 4,00 a fost a 11-a persoană pe lista care, la început, a circulat din mână în mână, iar apoi, pentru a fi la vedere, a fost postată pe parbrizul unui autoturism parcat în faţa instituţiei. Consilier local la Gura Vadului, acesta aflase de la primarul comunei despre program şi, la rugămintea acestuia, le-a mai dat de veste şi altor săteni. Printre cei aşezaţi la coadă – care se întindea de la uşă până pe trotuar – am întâlnit persoane atât din Ploieşti, cât şi de prin toate colţurile judeţului în care se aflase că, începând din data de 10 octombrie, pot fi depuse dosarele. Agenţia pentru Protecţia Mediului Prahova va primi solicitările celor care vor să acceseze Programul Casa Verde Clasic până pe data de 24 octombrie. Programul de înregistrare a dosarelor este de luni până joi, între orele 8,00-16,30, iar vineri, între orele 8,00-14,00. Durata medie de primire şi înregistrare a unui dosar complet este de 10-13 minute, reprezentanţii agenţiei menţionate făcându-ne precizarea că nu primesc decât dosare complete, conform Ghidului de Finanţare, în aplicaţia informatică dedicată programului menţionat având acces doi angajaţi care verifică şi înregistrează on-line dosarele complete. Bugetul alocat pentru întreaga ţară este de 60 de milioane de lei, pe judeţe suma fiind împărţită în funcţie de numărul de locuitori. Astfel, pentru Prahova a fost alocată suma de 2.274.822 de lei, ceea ce înseamnă că pentru instalarea de panouri solare s-ar încadra 396 de beneficiari. De aici şi înghesuiala din prima zi, în condiţiile în care depunerea documentaţiei a mers pe principiul “primul venit, primul servit”! Prin Programul Casa Verde, populația și persoanele juridice pot beneficia de finanțare prin Administrația Fondului pentru Mediu pentru instalarea, înlocuirea sau completarea sistemelor de încălzire clasice cu cele care folosesc energie verde, regenerabilă. Echipamentele finanțate pentru populație prin Casa Verde sunt panourile solare și pompele de căldură, cunatumul finanțării nerambursabile prin AFM fiind în funcție de tipul instalației, astfel: până la 3.000 lei, pentru instalarea panourilor solare nepresurizate; până la 6.000 lei, pentru instalarea panourilor solare presurizate; până la 8.000 lei, pentru instalarea pompelor de căldură, exclusiv pompele de căldură aer-aer. Pentru accesarea finanțărilor prin Casa Verde, populația are de parcurs cinci pași: 1.: depunerea dosarului de finanțare la agenția teritorială de protecția mediului, 2.: urmărirea site-ului AFM pentru decizia de acceptare în program, 3.: semnarea contractului de finanțare cu Administrația Fondului pentru Mediu, 4.: demararea lucrărilor, 5.: depunerea cererii de decontare a lucrărilor în termen de maximum 12 luni de la data semnării contractului de finanțare. Procedural, după depunerea dosarelor de către populație la agențiile teritoriale și transmiterea acestora la Administrația Fondului pentru Mediu, se va evalua fiecare cerere în parte și se vor aproba cele care respectă cerințele Ghidului de Finanțare. După publicarea listei pe site, AFM va întocmi contractele de finanțare și le va transmite în teritoriu, la sediile Agențiilor de Protecție a Mediului, pentru a fi semnate și de către beneficiari. Aceștia au la dispoziție, pentru semnarea contractului de finanțare cu AFM, un termen de maximum 60 de zile de la publicarea, pe site-ul AFM, a listei cu agențiile teritoriale care au intrat în posesia contractelor.
În ceea ce privește persoanele juridice, beneficiare ale programului pot fi unitățile administrativ-teritoriale, instituțiile publice și unitățile de cult. În acest caz se va finanța instalarea de sisteme care utilizează energie solară și energie geotermală, la fel ca în cazul persoanelor fizice, dar și sisteme care folosesc drept combustibil gaz de fermentare a deşeurilor, a nămolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate, biogaz sau centrale termice pe bază de resturi şi deşeuri vegetale, agricole, forestiere, silvice, depunerea dosarelor de finanțare fiind în intervalul 17 octombrie –
14 noiembrie 2016. O instituție solicitantă poate depune, în cadrul unei sesiuni de finanţare, o singură cerere de finanţare. Unităţile administrativ-teritoriale/instituţiile publice/unităţile de cult pot solicita finanţare pentru mai multe imobile/obiective în cadrul aceleiaşi cereri de finanţare. În cazul persoanelor juridice, finanţarea nerambursabilă se acordă în cuantum de până la 90% din cheltuielile eligibile ale proiectului.