• Istoria neromanțată a tronsonului Comarnic-Brașov

Violeta Stoica

Autostrada-fantomă, una dintre cele mai râvnite bucăți din A3, respectiv tronsonul Comarnic-Brașov, a intrat din nou în grațiile mai-marilor Ministerului Transporturilor! Că doar suntem în plină campanie electorală și este un subiect care merită reluat, pentru că atrage atenția alegătorului. În special a celor care parcurg drumul de la ieșirea din Sinaia și până la Predeal în timp record de… așteptare, ori a turiștilor care ar fi trebuit să treacă deja prin Valea Prahovei cu viteză şi acum au de ales fie între viteza melcului în ambuteiaje, fie a parcurge drumul respectiv cu trenul, cu mai puțini nervi înainte și după relaxarea din vacanțe.
Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a declarat, zilele trecute, că „anul viitor se vor debloca şi două proiecte de interes pentru Braşov, respectiv autostrada Comarnic – Braşov şi segmentul de autostradă Braşov – Sighişoara, care face legătura cu tronsonul care ajunge la graniţa de vest a României”. Autostrada Comarnic-Brașov, proiect înlemnit în acest stadiu încă de pe vremea când Ministerul Transporturilor era condus de Radu Berceanu, pare să reînvie în campaniile electorale, așa cum s-a întâmplat și acum.

150 de kilometri de autostradă. Atât susţine actualul ministru al Transporturilor că vor fi construiți anul viitor în România. Bușe spune și că va fi deblocat proiectul devenit deja fantomă al autostrăzii Comarnic-Brașov, una dintre cele mai importante tronsoane din A3. Proiectul – himeră este numai bun de adus în atenția publică în campaniile electorale, însă istoria demonstrează că se repetă. Ministrul actual al Transporturilor pretinde că surse de finanțare ar fi, lucru care s-a mai auzit, de-a lungul timpului. Tot Sorin Bușe afirmă și că vor fi reluate licitațiile pentru autostrada Comarnic-Brașov, așa cum se mai anunțase și anterior. Ne apropiem însă de finalul anului 2016, când ar fi trebuit ca autostrada prin munții Prahovei să fie gata sau aproape gata. În schimb, ne dau gata din nou promisiunile pe care deja nu le mai crede nimeni. Având în vedere istoricul proiectului…
În anul 2006 a fost întocmit primul studiu de fezabilitate pentru autostrada București – Brașov, în care era inclus și tronsonul Comarnic-Brașov, rămas acum, după zece ani, tot în stadiul de proiect frumos pus pe hârtie. Cu tuneluri, cu viaducte, cu traversări pentru urși și lupi, cu un traseu sinuos printre munți și văi. Poveste frumoasă, autostrada Comarnic – Brașov !
După momentul zero, anul 2006, când proiectul prinsese contur, au început tentativele de parafare a contractelor de proiectare și de execuție a lucrării respective, considerată una dintre cele mai dificile din cauza zonei prin care ar trebui să treacă drumul de mare viteză. Punctul culminant, care a fost doar un fâs – anul 2010, când s-a semnat chiar și un document cu o asociere de firme interesată să construiască acest sector al autostrăzii București-Brașov. La mijlocul lunii ianuarie 2010, reprezentanții Ministerului Transporturilor, ai CNADNR și ai consorțiului Vinci – Aktor semnau contractul de concesiune pentru construirea tronsonului de autostradă, Comarnic-Brașov. Radu Berceanu, ministrul Transporturilor de la acea vreme a avut parte, însă, trei luni mai târziu, de rezilierea unilaterală a contractului din partea concesionarului, autostrada dintre Comarnic și Brașov fiind unul dintre cele mai mari eşecuri ale perioadei în care acesta a fost la conducerea ministerului.
Mai 2012. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a lansat licitația pentru actualizarea documentației necesare concesionării autostrăzii, contra sumei de circa 23,6 milioane de lei fără TVA.
Ianuarie 2014. A fost anunțată, de către fostul ministru Dan Șova, inclusiv taxa de autostradă pe tronsonul Comarnic-Brașov, după ce fusese semnat un memorandum cu constructorul care fusese desemnat să construiască sectorul respectiv din A3. Și de această dată, deși termenul anunțat pentru finalizarea lucrărilor era “cel târziu anul 2017” , blocaj total.
Un an mai târziu, prin vara lui 2015, au fost reluate licitațiile. Da, mai multe licitații, pentru că tronsonul Comarnic-Brașov a fost împărțit în… sectoare. Pentru unele dintre ele – cele din capetele de la Comarnic și respectiv de la Brașov – licitații pentru proiectare și construire, iar pentru sectorul mare din centru – pentru refacerea documentației.
Și aceste licitații au fost fără rezultat, doar o mică bucată dinspre Brașov fiind adjudecată. Restul… a rămas la stadiul de proiect.
Însă anul viitor, țineți-vă bine, sectorul Comarnic-Brașov din A3 va fi deblocat. Din nou!