În documentație se arată că această investiție
ar putea fi realizată până în 2015!

Violeta Stoica

 Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat, într-un final, procedura de achiziție a serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru drumul de mare viteză (care mai este numit și drum expres și care este considerat o rudă puțin mai săracă a autostrăzii) care va face legătura între comuna Dumbrava și Buzău. Deși poartă denumirea de drumul de mare viteză Ploiești-Buzău, construirea arterei rutiere va pleca de pe raza comunei Dumbrava, unde ar trebui să apară o legătură cu autostrada existentă București – Ploiești. Și în cazul acestui proiect lansat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu se putea să nu existe și unele neconcordanțe care arată că, pe hârtie, multe autostrăzi ar fi trebuit să fie gata în România de azi! Scopul prezentului studiu (n.n. – studiul de prefezabilitate) este stabilirea traseului și a etapelor de construire pentru autostrada Ploiești (Dumbrava) – Iași (Sculeni), cale de transport care va traversa teritoriul României de la Sud la Nord, se arată în textul documentației, în care se mai precizează că această autostradă este nominalizată ca proiect prioritar care va putea fi realizat până în anul 2015!

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere consideră că viitorul contract de elaborare a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru tronsonul dintre Dumbrava și Buzău ar putea să ajungă să coste circa șase milioane de euro, adică, în moneda națională, aproximativ 27 de milioane de lei.
Obiectul contractului care ar viza serviciile menționate ar cuprinde inclusiv asistența tehnică destinată pregătirii aplicației de finanțare – pentru că se dorește ca acest obiectiv de infrastructură rutieră să fie finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).
Potrivit aceleiași documentații, lungimea estimată a tronsonului de la Dumbrava la Buzău – parte a drumului expres care ar trebui să lege sudul de nordul țării – va fi de 65 de kilometri, iar viteza de proiectare va fi de 120 de kilometri pe oră. Așa cum se prevede în cazul construirii oricărui drum de mare viteză, și această arteră de circulație va trebui să țină cont de faptul că ar putea să fie transformată în autostradă, respectiv extinsă stânga-dreapta.
Studiul de prefezabilitate care va sta la baza elaborării documentației ulterioare spune că traseul acestui drum de mare viteză dintre Ploiești (Dumbrava) și Buzău ar trebui să urmărească să fie la o distanță de minimum 100 de metri de localitățile pe lângă care va trece artera de circulație. Potrivit documentației, în județul Prahova, vor fi ocolite localitățile la cel puțin 100 de metri, pentru evitarea poluării fonice și a noxelor emanate de mașinile din trafic. Această limită de 100 de metri este o distanță care pare foarte mică în condițiile în care în zona locuită a comunei Dumbrava – aflată la circa un kilometru de autostrada București-Ploiești – se aude vuietul traficului în zilele și la orele de vârf! Până la amplasarea panourilor fonoizolante – absolut obligatorii pentru liniștea locuitorilor din zonele străbătute de viitorul drum de viteză – documentația mai arată și localitățile pe lângă care se spune că va trece drumul expres în județul Prahova: Ciupelnița (sat component al comunei Dumbrava, care este botezat în unele pagini ale studiului de prefezabiliate Campetrita), Trestienii de Jos, Cioceni, Parepa – Rușani, Colceag, Vâlcelele, Conduratu, Baba Ana și Cireșanu.
Spre deosebire de autostrada București-Ploiești – care a fost dată în folosință fără dotări suplimentare – pentru drumul expres Ploiești (Dumbrava)-Iași (Sculeni) au fost prevăzute în studiul de prefezabilitate și parcările și spațiile de servicii.
Deși se intenționează ca acest obiectiv rutier să fie construit cu fonduri europene provenite prin Programul Operațional Infrastructură Mare, termenul de finalizare a documentațiilor stabilite prin contract va fi de 24 de luni de la atribuire.