Ana Maxim

Comercianții din județ găsesc tot felul de metode de a înșela clienții, de la promoții mincinoase până la amplasarea produselor de același fel în zone diferite ale spațiului comercial, cu prețuri diferite. Mai multe practici comerciale incorecte au fost descoperite de la începutul anului 2016 și până în prezent, de reprezentanții Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Prahova, în cadrul a peste 120 de acţiuni de control în magazine, supermarketuri, hypermaketuri din judeţ. Nereguli în ceea ce priveşte modul de prezentare a promoţiilor au fost descoperite în 29 de supermaketuri, comercianții păcălind clienții care cumpărau atât produsele alimentare cât şi produse nealimentare, cum ar fi periuțele de dinți, detergentul sau berea. Unii comercianți ofereau, de exemplu, pachete promoţionale de tip “detergent și balsam“, deși la raft nu existau și separat produsele respective, astfel încât clientul să poată verifica dacă oferta era avantajoasă. Și în cazul altor așa zise oferte s-a descoperit că produsele nu existau la raft și separat, astfel încât consumatorii să facă o comparație de prețuri: “salam 300 grame 1+1/2 gratis“, “pachet salam 1 kg + 1 salam 0,3 kg gratis”, “aparat ţânţari + rezervă lichidă 1+1 gratis”, “spray camera 2+1 gratis”, “pastă dinţi de 125 ml sau 75 ml + 50 ml gratis”, conservă de ton în ulei 3+1 gratis“, pachet ”spray mobilă + lemn- soluţie”, “4+1 gratis role şerveţele de bucătărie“. Bazându-se pe neatenția și încrederea clienților, alți comercianți nu se sfiau să mărească prețul produselor, sub masca unei oferte. Comisarii CJPC au descoperit cazuri în care preţul pachetului promoţional cu detergent și balsam era de 38,25 lei, adică mai mare decât cele două produse adunate separat (detergentul costa 21 lei, iar balsamul la doi litri – 13,4 lei ) sau promoții de tipul “chefir 3+1 gratis, 400 grame”, cu prețul de 8,74 lei, dar ambele produse, dacă ar fi fost cumpărate separat, ar fi costat 8,13 lei ! Și cumpărătorii de bere erau înșelați, de exemplu un pachet cu șase cutii de bere cu 15% reducere costa mai mult decât prețul total al acestor cutii cumpărate separat. Ingenioși au fost și comercianții de la un supermarket, în care o soluţie de curăţat universală (cu aceeaşi marcă, acelaşi gramaj, aceleaşi caracteristici) era expusă în două locuri diferite ale magazinului, cu preţuri diferite ! Pentru deficienţele constatate au fost aplicate operatorilor economici sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 332.000 de lei, potrivit reprezentanților Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Prahova. Anul trecut și în primele luni ale acestui an, comisarii au înregistrat și trei reclamaţii privind nerespectarea promoţiilor care însă, în urma cercetărilor, s-au dovedit a fi neîntemeiate. Reclamaţiile se refereau la neacordarea unei reduceri de 10% la coşul de cumpărături, refuzul acordării unui produs aflat într-un pachet promoţional, nerespectarea unei promoţii de fidelizare oferite de o companie de telefonie mobilă.