Ana Maxim

 Lucrările pentru reabilitarea Crucii de pe Caraiman vor începe în primăvara anului 2018, a anunțat Ministerul Apărării Naționale. Investiția va fi gata cel mai probabil în anul 2019, deoarece condițiile meteo nu permit derularea activității de șantier mai mult de cinci luni pe an. După restaurare, unele spații ale monumentului vor beneficia de o serie de amenajări pentru a putea găzdui expoziții moderne, iar publicul va avea acces la informații prin intermediul tehnologiei de ultimă oră, posibil chiar prin intermediul unor holograme. Obiectivul va deveni, astfel, și mai atractiv pentru miile de turiști din toată lumea care urcă, în fiecare an, până la altitudinea de 2.291 de metri pentru a-l admira. Crucea de pe Muntele Caraiman, la baza căruia se află orașul Bușteni, a fost desemnată în anul 2013, în mod oficial, cea mai înaltă cruce din lume amplasată pe un vârf montan. 

Valoarea totală a proiectului privind reabilitarea Crucii de pe Caraiman- monument de categorie A – se ridică la aproximativ 19,3 milioane de lei, din care aproximativ 16,4 milioane de lei reprezintă valoarea finanțării externe nerambursabile (fonduri europene), iar aproape 2,9 milioane de lei – valoarea cofinanțării cheltuielilor eligibile asigurată de M.Ap.N., instituție în administrarea căreia a fost transferat monumentul, în anul 2016, în vederea restaurării. Cererea de finanțare a proiectului a fost depusă la agenția evaluatoare pe 24 august 2016 și a fost deja declarată eligibilă. Secretarul general al Ministerului Apărării Naţionale, Codrin Munteanu, și reprezentanți ai Agenției pentru Dezvoltare Regională Sud Muntenia s-au deplasat luni, 3 aprilie, până la Crucea Eroilor, activitatea fiind înscrisă în cadrul procedurilor de evaluare tehnico-economică a cererii de finanțare a proiectului „Restaurarea, reabilitarea, conservarea și amenajarea unui spațiu expozițional în cadrul monumentului Crucea comemorativă a eroilor români din Primul Război Mondial/Monumentul Eroilor Crucea Caraiman”.
„Ne dorim nu doar consolidarea și reabilitarea monumentului, ci și transformarea sa într-un reper important pe harta turistică a zonei. Proiectul prevede amenajarea, în spațiile obiectivului comemorativ, a unei expoziții moderne, accesibile publicului, în care să predomine informația digitizată, posibil cu holograme, fond sonor și alte facilități de informare, pe măsura importanței pe care acest simbol o are în ansamblul național al operelor ce comemorează Războiul de reîntregire”, a subliniat Codrin Munteanu. Acesta a precizat că, după aprobarea cererii de finanțare, următoarea etapă o constituie semnarea contractului de finanțare pentru derularea proiectului.
“În vederea asigurării conformității și calității corespunzătoare a proiectului de restaurare a monumentului, M.Ap.N. a încheiat un protocol de colaborare cu Institutul Național al Patrimoniului. Potrivit reprezentanților MapN, pentru derularea acestui proiect a fost necesară obținerea unor avize obligatorii de la instituțiile abilitate. Au fost elaborate documentațiile necesare și au fost obținute avizele de mediu și de la Ministerul Culturii și Identității Naționale, iar documentația tehnică pentru obținerea autorizației de construire a fost deja depusă la Primăria Bușteni, estimându-se eliberarea acesteia în luna aprilie. Proiectul tehnic și planul expoziției, în acord cu specialiștii de la Institutul Național al Patrimoniului, urmează să fie avizate de Ministerul Culturii și Identității Naționale cel mai târziu în luna iunie 2017”, se arată într-un comunicat al M.A.p.N. Monumentul Eroilor Crucea Caraiman este amplasat la o altitudine de 2.291 de metri, având o înălțime totală de 39,3 metri și o deschidere a brațelor orizontale de circa 15 metri. Crucea a fost desemnată, în anul 2013, de reprezentanții Cărții Recordurilor Guiness, ca fiind cea mai înaltă cruce din lume amplasată pe un vârf montan. Construcția a început în anul 1926 și s-a finalizat în 1928, iar legenda spune că proiectul prins contur după un vis al Reginei Maria, care şi-a dorit ca aceasta să fie văzută de la o distanţă cât mai mare. Proiectul ansamblului aparţine arhitecților români Georges Cristinel și Constantin Procopiu, lucrările fiind executate de către Direcția de Poduri din cadrul C.F.R. prin secțiile L1 și L 5 din Sinaia. Proiectul de rezistență a fost întocmit de către inginerii Alfred Pilder și Teofil Revici, diriginte de șantier a fost Nicu Stănescu, iar șef de șantier maestrul V. Bumbulescu. Construcția propriu-zisă a fost realizată de către Societatea Cultul Eroilor, care a mobilizat în acest scop un număr mare de tineri. Materialele necesare și sculele au fost transportate cu trenul până la stația CFR Bușteni. De aici, o parte dintre traversele metalice și materialele de construcție a fost transportată de care cu boi până pe Vârful Caraiman, iar restul materialelor – cu funicularul Fabricii de Hârtie Bușteni. Acesta a transportat piesele pe Valea Jepilor până în Cantonul Schiel – pe Platoul Bucegi, iar de aici au fost duse cu caii și măgarii până pe vârful Caraiman. În 2018, aceştia vor fi înlocuiţi, cel mai probabil, de elicoptere, pentru transportul materialelor necesare lucrărilor de reabilitare.