Persoanele cu dizabilități care călătoresc cu trenul pot beneficia de o serie de servicii gratuite acordate de CFR Călători, în anumite situaţii şi în anumite trenuri, în trafic intern şi internațional: asistenţă în staţiile de plecare, de destinaţie şi în staţiile de schimbare a trenurilor, după caz, adaptat dizabilităţii lor; îmbarcare şi debarcare pentru cei care se deplasează în scaun cu rotile, cu sau fără însoţitor, prin soluţii diferite în funcţie de greutatea acestora; însoţirea în incinta staţiei de cale ferată şi până la îmbarcarea în tren dacă persoanele respective sunt nevăzătoare, cu deficienţe de vedere sau de auz sau dacă au handicap mental; însoţirea de la coborârea din tren până la ieşirea din staţie a persoanelor nevăzătoare, cu deficienţe de vedere sau de auz şi a persoanelor cu handicap mental; rezervarea locurilor speciale în trenurile în care există locuri dedicate transportului persoanelor cu mobilitate redusă (pentru transportul persoanelor cu dizabilitate motorie în scaun cu rotile); asistenţă la bordul trenurilor în circulaţie. CFR Călători oferă servicii de asistenţă la toate trenurile de rang superior (Inter City și Inter Regio), numai între staţiile deschise acestui tip de transport, pentru toate categoriile persoane cu mobilitate redusă, cu excepţia persoanelor cu dizabilitate motorie în scaun cu rotile nepliabil. Pentru persoanele cu dizabilitate motorie în scaun cu rotile nepliabil, se asigură servicii de asistenţă numai la clasa a II-a , numai între staţiile deschise acestui tip de transport și doar la anumite trenuri. Serviciile menţionate mai sus sunt asigurate pentru următoarele categorii de persoane cu mobilitate redusă: persoane cu dizabilitate motorie în scaun cu rotile, fără vedere, cu dizabilitate motorie, cu deficienţe de auz, cu deficienţe de vedere, cu handicap mental. Aceste servicii trebuie solicitate cel mai târziu cu 48 ore înainte de data călătoriei, cu precizarea tuturor detaliilor necesare (date de identificare, dizabilitate, servicii necesare etc.). În acest scop, trebuie completat un formular tipizat disponibil în punctele de vânzare ale CFR Călători sau la alţi distribuitori autorizaţi sau completată on-line a cererea de servicii pentru persoane cu mobilitate redusă, existentă pe site-ul www.cfrcalatori.ro. Cei care vor completa formularul tipizat în punctele de vânzare ale CFR Călători sau ale altor distribuitori autorizaţi, staţii CF sau agenţii de voiaj, sub îndrumarea personalului din ghişeu, trebuie să ţină cont de faptul că va fi înregistrată cererea de asistenţă sub un număr unic ce va fi comunicat la depunerii ei, iar legitimaţiile de călătorie trebuie achiziţionate începând din ziua următoare în maximum trei zile calendaristice, dar nu mai târziu de 24 ore înainte de data şi ora de plecare a primului tren din ruta aleasă. La achiziţionarea legitimaţiilor de călătorie, solicitantului i se va înmâna “Formularul tip de confirmare a asigurării serviciilor solicitate”, ce va conţine toate detaliile necesare călătoriei. Celor care nu achiziţionează legitimaţiile de călătorie în termenul precizat li se va anula solicitarea. Este important de știut că se pot solicita servicii de asistenţă şi de către cei care deţin legitimaţii de călătorie şi rezervări în trafic internaţional cu urcare, schimbare de tren sau coborâre într-o staţie de pe teritoriul României. În acest caz, călătorii trebuie să prezinte aceste legitimaţii la depunerea cererii de asistenţă şi să completeze formularul tipizat corespunzător sub îndrumarea personalului de la ghişeu.