N. D.
Dacă s-ar pune în balanţă numărul documentelor emise de către autorităţile locale prahovene anul trecut ar reieşi faptul că s-a lucrat zi lumină! Însă nu se poate spune că toate hotărârile votate de aleşii locali au respectat şi litera legii, având în vedere faptul că o parte dintre acestea, în urma verificării de către reprezentanţii Instituţiei Prefectului, au fost considerate ilegale. Astfel, în 2018, au fost verificate, sub aspectul legalităţii, 54.106 acte administrative, transmise de cele 104 unităţi administrativ – teritoriale şi Consiliul Judeţean Prahova. Dintre acestea, cele mai multe hotărâri – peste 5.000 – au fost emise de către consiliile locale din mediul rural, peste 2000 – de cele din mediul urban, 812 hotărâri fiind emise de către cele două municipii – Ploieşti şi Câmpina, iar 200 de hotărâri fiind ale Consiliului Judeţean Prahova. De asemenea, cele mai multe dispoziţii – peste 19.000 – au fost emise de către primarii comunelor, primarii oraşelor dispunând emiterea altor peste 18.000 de dispoziţii. Legat de verificarea legalităţii documentelor menţionate, aceasta s-a efectuat la sediul Instituţiei Prefectului, fiind vizate, printre altele, următoarele aspecte: respectarea prevederilor legale aplicabile în materie; interpretarea şi aplicarea corectă a actelor normative în acord cu prevederile descentralizării, ale autonomiei locale, ale legalităţii şi ale consultării cetăţenilor în soluţionarea problemelor locale; respectarea de către autorităţile administraţiei publice locale emitente a termenului de comunicare a actelor administrative etc.
Ca urmare a efectuării controlului de legalitate, s-a constatat că 64 de acte administrative au fost adoptate, respectiv emise, cu încălcarea dispoziţiilor legale, drept pentru care în cazul a 50 dintre acestea s-a dispus revocarea, în cazul celorlalte 14 situaţii fiind formulate acţiuni la instanţa de contencios administrativ în vederea anulării. În cazul ultimelor cauze, până în momentul de faţă, una dintre acestea a fost soluţionată definitiv în favoarea prefectului, restul aflându-se în curs de soluţionare. Motivele care au determinat întocmirea de proceduri prealabile, respectiv formularea de plângeri la instanţa de contencios au vizat următoarele aspecte: stabilirea drepturilor salariale cu încălcarea prevederilor legale privind salariile de încadrare ale funcţionarilor publici şi ale personalului contractual; stabilirea incorectă a impozitelor şi a taxelor; adoptarea hotărârilor în domenii în care consiliul local nu avea competenţă legală; încălcarea normelor de tehnică legislativă la întocmirea actelor administrative; convocarea şi desfăşurarea şedinţelor consiliului local cu încălcarea prevederilor legale; încheierea de contracte de achiziţii în afara cadrului legal; completarea domeniului public cu încălcarea prevederilor legale etc. Totodată, potrivit Instituţiei Prefectului Prahova, ca o consecinţă a încălcării legislaţiei privind emiterea autorizaţiilor de construire, la sesizarea Inspectoratului de Stat în Construcţii, prefectul a formulat 11 acţiuni la instanţa de contencios administrativ care au avut ca obiect anularea autorizaţiilor de construire, toate dosarele fiind în curs de soluţionare.