N. Dumitrescu
Începând de mâine, în toate locurile speciale pentru afişajul electoral – aşa cum sunt şi cele de culoare albastră instalate de ceva vreme şi la Ploieşti – vor apărea afişele cu pozele candidaţilor sau siglele partidelor pe care electoratul le va regăsi pe buletinul de vot când va merge la urne, pe data de 26 mai. Conform programului ce vizează organizarea şi desfăşurarea alegerilor europarlamentare, campania electorală pentru acest scrutin începe pe data de 27 aprilie, când, în mod oficial, candidaţii şi partidele care îi susţin vor începe vizitele prin ţară şi vor îndemna alegătorii şi susţinătorii să le dea votul pentru a ajunge în Parlamentul European. După analizarea dosarelor de candidatură au fost acceptate liste cu candidaţi din partea a 13 partide şi a trei candidaţi independenţi.
Şi în această campanie electorală, ca şi în cele precedente, de altfel, politicienii care vor cere votul electoratului vor trebui să fie atenţi cum şi ce promit. Pentru că oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat este încadrată la “coruperea alegătorilor”, care se pedepseşte, în conformitate cu prevederile legale, inclusiv cu închisoare. Pe data de 25 mai, la ora 7.00, se va pune stop campaniei electorale, pentru că a doua zi, pe 26 mai, are loc scrutinul electoral.
Potrivit Biroului Electoral Central, în urma constatării rămânerii definitive a candidaturilor la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European în legislatura 2019-2024, pentru obţinerea de mandate de europarlamentar vor intra în cursă 13 partide şi 3 candidaţi independenţi. Ordinea pe buletinul de vot va fi următoarea: Poziţia nr. 1 – Partidul Social Democrat, Poziţia nr. 2 – Alianţa electorală „Alianţa 2020 USR Plus”, 3 – Partidul PRO România, 4 – Uniunea Democrată Maghiară din România, 5 – Partidul Naţional Liberal, 6 – Partidul Alianţa Liberalilor şi Democraţilor – ALDE, 7 – Partidul PRODEMO, 8 – Partidul Mişcarea Populară, 9 – Partidul Socialist Român, 10 – Partidul Social Democrat Independent, 11 – Partidul România Unită, 12 – Uniunea Naţională pentru Progresul României, 13 – Blocul Unităţii Naţionale BUN, 14 – Gregoriana-Carmen Tudoran, 15 – George-Nicolae Simion, 16 – Peter Costea. În total sunt 469 de candidaţi, cărora li se vor alătura şi cei trei candidaţi independenţi, cu menţiunea că, aşa cum v-am mai informat, 15 dintre aceştia fie s-au născut, fie au buletin de Prahova. Mandatul membrilor din România în Parlamentul European este de 5 ani. Se aleg pe bază de scrutin de listă, potrivit principiului reprezentării proporționale, și pe bază de candidaturi independente. Aşa cum s-a anunţat, campania electorală începe cu 30 de zile înainte de ziua de referință a votului, adică pe data de 27 mai, și se încheie în dimineața zilei de sâmbătă, 25 mai 2019, ora 7.00.
Conform legislaţiei în vigoare, în campania electorală, candidații, partidele politice, alianțele politice și alianțele electorale, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri, precum și cetățenii au dreptul să își exprime opiniile în mod liber și fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, marșuri, precum și prin intermediul presei. Organizarea mitingurilor, adunărilor și marșurilor se poate face numai cu autorizările prevăzute de legislația în vigoare. De menţionat este faptul că mijloacele folosite în campania electorală nu trebuie să contravină ordinii de drept. Pentru că, oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat sunt încadrate la categoria “Coruperea alegătorilor” şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani și interzicerea exercitării unor drepturi. În unitățile militare, în unitățile de învățământ, în timpul programului de învățământ, în sediile reprezentanțelor diplomatice, precum și în penitenciare, acțiunile de campanie electorală de orice tip sunt interzise. Mai trebuie adăugat faptul că, prin serviciile de programe audiovizuale, publice și private, campania electorală trebuie să servească următoarelor interese generale: ale electoratului – de a primi informații corecte, astfel încât să își poată exercita dreptul la vot în cunoștință de cauză, şi ale partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri și candidaților independenți – de a se face cunoscuți și de a-și prezenta platformele, programele politice și ofertele electorale.
Afişele nu se mai pot lipi pe toate gardurile!
În timpul campaniei electorale, primarii asigură candidaților, în mod nediscriminatoriu, spații corespunzătoare pentru a se întâlni cu alegătorii, dar şi locuri speciale pentru afişaj electoral. Astfel, pe un panou electoral, fiecare partid politic, alianță politică, alianță electorală, organizație a cetățenilor aparținând unei minorități naționale care participă la alegeri ori candidat independent poate aplica un singur afiș electoral. Un afiș electoral amplasat nu poate depăși dimensiunile de 500 mm o latură și 300 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală – 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură, cu precizarea că sunt interzise afișele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat. De asemenea, se interzice afișajul în scop electoral prin aplicarea pe pereții sau pilonii de susținere a podurilor, tunelurilor, viaductelor, pe indicatoarele rutiere, panourile de orientare și informare rutieră, precum și pe sistemele electronice de reglementare a circulației. De asemenea, activitățile de propagandă electorală nu pot afecta în niciun fel spațiile verzi, rezervațiile naturale și zonele protejate ecologic.
În teritoriu, Birourile electorale județene – cum este Biroul Electoral Judeţean Prahova – sunt cele care veghează la corecta desfășurare a campaniei electorale, soluționând, prin decizii, plângerile ce le sunt adresate cu privire la împiedicarea unui partid politic, unei alianțe politice, unei alianțe electorale sau unei organizații a cetățenilor aparținând unei minorități naționale care participă la alegeri ori a unui candidat independent de a-și desfășura campania electorală în condițiile prevăzute de lege.