Violeta Stoica
Începutul lunii februarie a însemnat pentru un sfert dintre locuitorii municipiului Ploiești o perioadă în care au rămas fără apă potabilă, o mare parte din centrul și nordul municipiului fiind practic în această situație. Distribuitorul Apa Nova a livrat apă potabilă cu cisterna în cartierele afectate, precum și în unitățile școlare arondate zonelor respective, iar timp de câteva zile, locuitorii au stat cu inima strânsă până au aflat rezultatele oficiale privind potabilitatea apei de la robinete pe care deja o consumaseră.
În condițiile în care au trecut două luni de la avaria de lângă giratoriul de la Caraiman, Primăria Ploiești abia s-a decis să organizeze procedura de achiziție destinată expertizării tehnice a lucrării prin care au fost deviate rețelele de alimentare cu apă potabilă de pe lângă liniile tramvaiului 101.
Practic, expertiza respectivă ar trebui să depisteze motivul pentru care s-a produs avaria de la începutul lunii februarie, astfel încât să se stabilească măsurile care ar trebui luate concret pentru ca un asemenea eveniment să nu se mai repete.
În termen de 30 de zile de la semnarea contractului de prestări servicii expertiză tehnică, firma câștigătoare a licitației ar trebui să expună Primăriei Ploiești motivul sau motivele care au condus la surparea conductei de apă din zona Caraiman de pe Bulevardul Republicii, acolo unde s-a produs în data de 9 februarie 2019 avaria care a lăsat “pe uscat” aproape un sfert dintre locuitorii municipiului.
Potrivit documentației de atribuire, la trei zile de la producerea avariei la rețeaua de alimentare cu apă din zona menționată, constructorul care a realizat lucrările la calea de rulare a tramvaiului 101 și, implicit, cele de mutare a rețelelor de alimentare cu apă din apropierea liniei de tramvai, a fost solicitat să remedieze defecțiunea constatată, pentru că lucrările efectuate se mai aflau încă în perioada de garanție de cinci ani.
Mutarea rețelei a fost făcută, în timpul lucrărilor la liniile de tramvai, astfel încât să se afle în exteriorul amplasamentului căii de rulare a tramvaielor, pe banda 1 de circulație de pe Bd. Republicii, iar conducta existentă sub liniile de tramvai a fost anulată.
Potrivit caietului de sarcini întocmit de către Direcția Tehnic-Investiții a Primăriei Ploiești, “în perioada desfășurării lucrărilor de remediere la rețeaua de alimentare cu apă au fost vizualizate zone fără umplutură, umplutură cu bolovani, lipsa stratului suport și de protecție a conductei montată în șanț. Pentru a identifica motivul apariției defecțiunii la rețeaua de apă, precum și modul de realizare a rețelei de alimentare cu apă, este necesară efectuarea în regim de urgență a unei expertize tehnice” la lucrarea de mutare a rețelelor de alimentare cu apă efectuate în cadrul reabilitării căii de rulare a tramvaiului 101. Expertiza ar trebui să arate și cât a fost respectată calitatea în construcții, urmând să cuprindă și recomandările necesare punerii în siguranță a zonei respective.
Aproape 30.000 de ploieşteni care locuiesc în cartierele afectate de avaria care a avut loc în zona Caraiman – Nord, Republicii, Albert și toate străzile adiacente zonelor respective, inclusiv Gheorghe Doja – au băut apă timp de trei zile de la cisternele puse la dispoziţie de către societatea Apa Nova, furnizorul acestui serviciu. În aceeași situație s-au aflat și elevii din şapte şcoli gimnaziale, de la Colegiul “Nichita Stănescu și copiii de la şapte grădiniţe şi două creşe – în total peste 6.600 de minori, având în vedere că s-a dispus sistarea furnizării apei potabile în toate unitățile de învățământ precizate, pentru a nu exista riscul îmbolnăvirii copiilor.
Din fericire, rezultatele de laborator nu au arătat că în urma avariei apa de la robinet să fi fost infestată cu bacterii sau de substanțe care să genereze probleme de sănătate.