Violeta Stoica
CFR Infrastructură a deschis robinetul cu promisiuni, ultima dintre acestea fiind modernizarea căii ferate de la Ploiești și până la granița de nord a țării, pe ruta Ploiești Triaj – Focșani – Roman – Iași – Frontieră, adică pe o lungime de nici mai mult, nici mai puțin de 406 km.
Conform CFR, procedurile de licitație pentru realizarea studiilor de fezabilitate sunt împărțite pentru trei tronsoane: Ploiești Triaj – Focșani (143 km), Focșani – Roman (147 km) și Roman – Iaşi – Frontieră (116 km).
Finanțarea ar veni de la Uniunea Europeană, prin Fondul de Coeziune, costul total al realizării celor trei studii de fezabilitate pentru cele trei sectoare fiind estimat la aproximativ 60 de milioane de lei, iar durata contractelor de circa doi ani.
Studiile de fezabilitate – spun reprezentanții CFR – vor respecta actele normative şi reglementările specifice infrastructurii feroviare, construcții, aplicabile, în vigoare, în vederea prezentării unui proiect ˮmaturˮ, care să corespundă celei mai eficiente soluții din punct de vedere tehnico – economic, pentru care să se aprobe asigurarea sursei de finanțare pentru implementarea obiectivului de investiție, cu respectarea conformității standardelor impuse pentru Coridoarele Europene și Coridoarele TEN-T și asigurarea specificațiilor tehnice de interoperabilitate pe teritoriul României, inclusiv pentru modernizarea staţiilor de cale ferată.
Vitezele maxime de circulație prevăzute în obiectivele generale ale studiilor vor fi de 160 km/h pentru trenurile de călători, 120 km/h pentru trenurile de marfă, iar viteza maximă proiectată de circulație va fi 200 km/h, conform parametrilor tehnici prevăzuţi de standardele şi cadrul legislativ şi de reglementare naţional şi european.
Linia de cale ferată Ploiești Triaj – Focșani – Roman – Iași – Frontieră (406 km), situată pe ruta Coridorului IX de transport, este o linie importantă a rețelei de cale ferată din România, deoarece preia traficul internațional european de pe cele 2 coridoare centrale aflate pe teritoriul țării noastre și asigură legătura Coridorului Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu țările din Sud – Estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) și țările din Nord – Estul Europei (Republica Moldova, Ucraina, Rusia).