Lucrările aparţin membrilor Cercului de goblen din cadrul Muzeului Judeţean de Ştiinţele Naturii Prahova
Nicoleta Dumitrescu
“Ţărancă voioasă”, “Ciobănaş”, “Car cu boi”, “Ţărancă din Muscel”sunt doar câteva dintre tablourile semnate de către renumitul pictor Nicolae Grigorescu şi pe care cei care vor trece pragul Casei de Cultură “Geo Bogza” din Câmpina le vor putea vedea “zugrăvite” într-un mod cu totul aparte. Până pe data de 20 februarie, în cadrul instituţiei menţionate va rămâne deschisă expoziţia cu tema “Goblenuri după pictori celebri”, fiind expuse reproduceri în goblen după cele mai cunoscute lucrări ale lui Nicolae Grigorescu, dar şi ale altor pictori, tablourile fiind realizate de către membrii cercului de goblen din cadrul Muzeului Judeţean de Ştiinţele Naturii Prahova. În cadrul expoziţiei de la Câmpina sunt expuse 85 de lucrări realizate de 12 dintre cei 26 de membri ai cercului de goblen menţionat, după cum ne-a declarat Laura Matei – coordonatorul acestuia. Organizarea acestei expoziţii reprezintă pentru membrii Cercului de goblen din cadrul Muzeului Judeţean de Ştiinţele Naturii Prahova o nouă oportunitate de a le fi admirate îndemânarea şi pasiunea realizării ţesăturii artistice din fire colorate. Potrivit Laurei Matei, prima prezenţă într-o expoziţie, cu un goblen, a fost acum 26 de ani, ulterior, însă, lucrările membrilor cercului pe care îl coordonează au fost admirate inclusiv în cele trei expoziţii anuale organizate în Prahova. “Goblenurile noastre pot fi văzute şi în cadrul celor trei expoziţii tematice anuale – “Culorile toamnei”, “Icoane şi flori”, “Flori”, ultima fiind organizată cu prilejul zilei de 8 Martie. Totodată, lucrările noastre sunt integrate şi în cadrul expoziţiilor permanente organizate de muzeele din Cheia şi Sinaia, care sunt secţiile Muzeului Judeţean de Ştiinţele Naturii Prahova. De altfel, înfiinţarea cercului nostru şi continuitatea activităţii au fost posibile datorită directorului Muzeului Judeţean de Ştiinţele Naturii Prahova, Emilia Iancu”, ne-a declarat interlocutoarea noastră. Menţionându-ne că membre ale cercului de goblen sunt, în mare parte, pensionare, Laura Matei ne-a mai declarat că acum mai sunt doar 26 de reprezentante, faţă de 60 câte erau în urmă cu mulţi ani. Pe toate însă le leagă pasiunea faţă de această artă, pentru care este nevoie de răbdare, dar mai ales de ochi buni, în condiţiile în care pentru un centimetru pătrat de cusătură sunt necesare 200 de împunsături de ac! Mărturisindu-ne că din mâinile sale au ieşit peste 100 de goblenuri, având această pasiune de peste 30 de ani, întrebată cât timp este necesar pentru finalizarea unei singure lucrări, interlocutoarea noastră ne-a spus:” Portretele sunt cel mai greu de realizat, deoarece prin culoarea firelor folosite trebuie să surprinzi exact expresia feţei. De exemplu, portretele realizate de Grigorescu sunt foarte complexe, necesită timp. Dar, realizarea unui goblen diferă ca timp în funcţie de mărime, de complexitatea desenului, de numărul de culori al firelor care sunt folosite. De exemplu, o iconiţă într-o singură culoare se poate realiza şi în trei zile. În schimb, pentru un peisaj de iarnă sunt necesare chiar şi şase luni, la care să lucrezi, zilnic, câte trei ore”. În ce măsură pasiunea şi munca pot fi recompensate şi din punct de vedere financiar, prin vânzarea goblenurilor, de la interlocutoarea noastră am mai reţinut că: “De regulă, expoziţiile sunt cu vânzare, dar sunt puţine solicitări. Mai degrabă cei din străinătate sunt interesaţi de achiziţia de goblenuri. Preţurile diferă în funcţie de mărime, de complexitatea lucrării. De pildă, un tablou, mărime mai mare, cu “Ciobănaşul” lui Grigorescu, poate ajunge şi la 2000 de lei. S-a constatat însă faptul că, în România, aceia care apreciază această artă nu au bani, iar cine are bani cumpără kitsch-uri”.