F. T.

„De cele mai multe ori, accidentele rutiere în care sunt implicate autovehicule cu volanul pe partea dreaptă sunt produse din vina șoferilor acestora, pe fondul depășirilor neregulamentare”, este concuzia la care au ajuns specialiştii din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române.
Aceştia au mai precizat: „Acest tip de autovehicul asigură o vizibilitate redusă față de traficul din sens opus, motiv pentru care conducătorul auto, pentru a depăși sau a efectua o altă manevră prin care își schimbă direcția de deplasare, este nevoit să pătrundă pe celălalt sens de deplasare, mai mult decât ar fi nevoie în cazul autovehiculelor cu postul de conducere pe partea stângă.Totodată, situația devine și mai riscantă pe timp de noapte sau în condiții meteo nefavorabile (ceață, ploaie, ninsoare)”.
În contextul amintit mai sus, potrivit datelor centralizate la nivelul IGR, „în primele 6 luni ale acestui an s-au produs 25 de accidente rutiere grave cu implicarea autovehiculelor cu post de conducere pe partea dreaptă, soldate cu decesul a 16 persoane și rănirea gravă a altor 24. În 24 dintre cele 25 de accidente, vina a aparținut șoferilor acestor autovehicule”.
De altfel, şi în cursul anului trecut, în cele mai multe dintre evenimentele rutiere în care au fost implicate autoturismele cu volan pe partea dreaptă, vina a aparţinut tot şoferilor acestor maşini.
„În 2019, conducătorii de autovehicule cu post de conducere pe partea dreaptă au fost implicați în 90 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 35 de persoane și 88 rănite grav. În cazul a 77 de accidente, vina a aparținut conducătorilor acestor autovehicule, evenimente în urma cărora 32 de persoane și-au pierdut viața și 77 au suferit leziuni grave” (comunicat IGPR).
Ca urmare a acestor incidente, ” Poliția Română, prin Direcția Rutieră, a transmis o solicitare Regiei Autonome – Registrul Auto Român, prin care s-a propus ca aceste autovehicule să fie omologate numai după mutarea postului de conducere pe partea stângă și asigurarea celorlalte norme tehnice de admitere în circulație, care ar decurge în urma modificărilor.La rândul său, Registrul Auto Român a precizat că, în conformitate cu prevederile directivei 2007/46/CE referitoare la omologarea vehiculelor rutiere și a principiilor privind libera circulație a mărfurilor în cadrul Uniunii Europene, statele membre nu pot interzice înmatricularea vehiculelor care au fost omologate comunitar de un alt stat membru. La nivelul R.A.R, normele tehnice specifice impuse pentru aceste autovehicule se referă numai la echiparea cu faruri care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului și în cazul în care aceste autovehicule sunt echipate cu o singură lampă de ceață spate, la amplasarea lămpii respective pe partea stângă a autovehiculului”.