Cererile se depun până la data de 15 martie

Amânarea ratelor la creditele contractate până pe data de 30 martie 2020 este posibilă şi în acest an, însă decizia trebuie luată după o informare riguroasă, arată reprezentanţii Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), potrivit Agerpres.
„Pe fondul crizei sanitare generate de pandemia de Covid-19, Guvernul, venind în întâmpinarea nevoilor consumatorilor, a decis emiterea a două ordonanţe în 2020 (OUG nr.37 şi OUG nr.227), prin care devine posibilă amânarea ratelor datorate băncilor şi IFN-urilor de consumatorii afectaţi prin diminuarea veniturilor. Aproximativ 560.000 de debitori au beneficiat până acum de moratorii legislative şi private, adică 14,7% din totalul creditelor acordate de sectorul bancar. Deoarece amânarea plăţii ratelor produce o serie de consecinţe, care pot avea şi valenţe negative pentru consumatori, Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) le transmite acestora o serie de recomandări: decizia amânării ratelor trebuie luată după o informare riguroasă; ratele din perioada de amânare nu se şterg şi nici măcar nu sunt „îngheţate”, ci vor fi adăugate la efortul de plată după expirarea acestei perioade de amânare. Potrivit calculelor comparatorului bancar FinZoom.ro, ratele pentru creditele ipotecare vor fi cu până la 13 procente mai mari, iar cele pentru creditele de nevoi personale vor creşte cu aproximativ 6%”, se spune în comunicatul CSALB remis ieri AGERPRES.
Potrivit sursei citate, consumatorul care solicită amânarea ratelor trebuie să îndeplinească o serie de condiţii: să nu aibă restanţe la plata creditului; să depună o cerere la bancă până pe data de 15 martie 2021; să facă dovada diminuării veniturilor ca urmare a pandemiei şi, foarte important, amânarea ratelor să nu depăşească 9 luni cumulate în anii 2020 şi 2021. Cu alte cuvinte, dacă a beneficiat deja de o amânare a ratelor pentru 9 luni în 2020, consumatorul nu mai poate solicita încă o amânare.
Dacă problemele financiare ale unor consumatori persistă chiar şi după o amânare de 9 luni a plăţii ratelor ori consumatorul realizează că îi va fi imposibil să plătească noile rate chiar în timpul perioadei de amânare, CSALB le recomandă să se adreseze imediat instituţiei pentru a solicita o negociere cu banca pe alte aspecte ale contractului (dobânzi, comisioane, sold, monedă etc.) astfel încât să evite intrarea în incapacitate de plată şi consecinţele penalizatoare impuse de instituţia de credit.
De asemenea, în comunicat se menţionează că amânarea ratelor reprezintă o rezolvare parţială a problemelor financiare, în timp ce negocierea cu banca/IFN-ul în cadrul CSALB oferă o soluţie personalizată care poate avea efect pozitiv pe toată durata creditului sau pentru toată valoarea împrumutului.