V. Stoica

De anul viitor, dacă prevederile contractuale vor fi respectate cu strictețe, prin stațiile CFR Ploiești Sud și Ploiești Vest, la fel și prin Mizil, spre Buzău, dar și prin localitățile de pe Valea Prahovei, vor circula trenuri noi, achiziționate în urma unei licitații.
La fabrica ALSTOM din Katowice, Polonia, se fabrică primele rame electrice din cadrul contractului încheiat anul trecut între Statul Român și compania Alstom Ferroviaria SpA.
Conform reprezentanților Ministerului Transporturilor și așa cum este prevăzut în contract, primul tren va ajunge în țară la Centrul de Testări Feroviare de la Făurei în luna iulie 2023 pentru efectuarea testelor dinamice, iar al doilea va ajunge în luna august 2023 și va efectua teste pe liniile CFR. Ulterior, după realizarea testării primelor două trenuri, cel de-al treilea tren va ajunge în luna decembrie și va fi introdus în exploatare pe rețeaua feroviară națională. Celelalte trenuri urmează să intre în circulație începând cu 2024, potrivit secretarului de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu.
Caracteristicile ramelor electrice fabricate în Polonia: sunt compuse din 6 vagoane, au o viteză maximă de circulație de 160 km/h, 351 locuri pe scaune, sistem de climatizare și conexiune wi-fi, spații pentru bar/bistro, accesibilitatea persoanelor cu mobilitate redusă, precum și zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat.
Noile trenuri ale României urmează să fie utilizate pe rutele electrificate majore ale rețelei feroviare, urmărindu-se o deservire echilibrată a teritoriului între capitală și principalele centre urbane ale țării, respectiv pe București Nord – Constanța; București Nord – Brașov – Arad – Timișoara; București Nord – Brașov – Cluj; Brașov – Deda – Cluj; București Nord – Brașov; București Nord – Iași; București Nord – Suceava; București Nord – Galați; București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani- Simeria; București Nord – Craiova – Timișoara – Arad; Cluj – Timișoara; Cluj – Suceava – Iași.

Astfel, în țară urmează să ajungă, de anul viitor, 37 rame electrice inter-regionale de lung parcurs, asigurându-se mentenanța acestora pentru 15 ani, cu posibilitate de extindere la 30 de ani. Investiția se realizează prin intermediul Autorității pentru Reformă Feroviară, autoritatea din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, responsabilă cu organizarea serviciilor de transport feroviar de călători și achiziția de material rulant necesar pentru îmbunătățirea calității acestora. Sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, iar valoarea contractului este de 2.421.771.878 lei, fără TVA.