Cine si cum spune: „Alo !”
Omniprezenta expresie „Alo!” trebuie sa fie urmata de numele persoanei care telefoneaza. Este o grosolanie ca un barbat care cere la telefon o femeie sau o femeie care cere la telefon un barbat sa nu se prezinte sotului, respectiv sotiei acestuia (acesteia). O alta regula generala este ca acela care a sunat sa puna primul capat discutiei, in afara cazului in care interlocutorul sau are motive serioase sa o faca el mai intai. Exista o anumita uzanta si in a pune receptorul in furca. Ambele persoane fac lucrul acesta cu grija, fara a-l tranti. Recomandarea nu este atat de gratuita precum pare. Pe langa faptul ca am comite o impolitete, am putea bloca linia telefonica.
In alta ordine de idei, nu exista decat putine exceptii de la obligatia de a saluta, una dintre ele vizand apelurile de urgenta: pompieri, salvare, politie s.a. In viata de zi cu zi, ne confruntam si cu alte situatii in care nu e nevoie sa ne recomandam: convorbirile cu membrii familiei sau cu prietenii apropiati, care ne recunosc dupa voce. De asemenea, nu este cazul sa ne spunem numele cand cerem o informatie la un oficiu telefonic, la centrala unei institutii, la banca, la gara sau la aeroport.
Cat despre durata unei convorbiri telefonice, uzantele spun ca aceasta trebuie sa fie cat mai scurta. Sa nu uitam ca telefonul a fost inventat pentru transmiterea rapida, la distanta, a unor mesaje importante. A discuta la nesfarsit despre cele mai banale subiecte a devenit o adevarata „boala” a zilelor noastre.
Cum procedam cand avem musafiri si suna telefonul? Daca sunt scurte comunicari le primim si dam relatiile cerute foarte pe scurt, dar fara sa fim nepoliticosi. Ne cerem apoi scuze fata de musafiri, ca si fata de cel care ne-a sunat. Este inadmisibil sa purtam o lunga conversatie telefonica de fata cu persoane straine. Vom spune interlocutorului nostru care este situatia si vom amana convorbirea. In niciun caz nu vom spune: „Te sun eu in zece minute!” daca persoana venita in vizita nu si-a manifestat dorinta sa plece imediat. Este o gafa. Oricat de mult ne intereseaza persoana de la telefon, are prioritate persoana venita in vizita.