România şi-a îmbunătăţit performanţele în educaţie, potrivit testării PISA, aplicată de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE). Testele, realizate în 2015 şi comparate cu rezultatele din 2012, arată că elevii români şi-au îmbunătăţit performanţele la matematică şi la citire, alături de elevii din Columbia, Israel, Macao (China), Portugalia şi Qatar.
Clasamentul e dominat de Singapore, ţară urmată de Japonia, Estonia, Finlanda şi Canada.
De remarcat performanţele excelente ale elevilor din China: mai mult de un sfert dintre elevii din Beijing – Shanghai – Jiangsu – Guangdong (China), Hong Kong (China), Singapore şi Taipei au performanţe de top în matematică, o medie mai mare decât în orice altă regiune.
Dintre ţările din Europa Centrală şi de Sud-Est, România e întrecută de Slovenia, Polonia, Cehia, Letonia, Ungaria, Lituania, Croaţia, Slovacia şi Bulgaria. În urma României se afla Moldova.
Finlanda, deşi aflată pe primele locuri în clasament, este pe o tendință descrescătoare a performanţelor, trend înregistrat şi la precedenta testare. Rezultatul? Finlanda trece acum printr-o nouă reformă a sistemului de educaţie.
Testarea internaţională se desfăşoară o dată la 3 ani şi arată nivelul elevilor de 15-16 ani la matematică şi la citire. 5.103 elevi români cu vârste cuprinse între 15 ani şi 3 luni şi 16 ani şi 2 luni la data testării, din 185 de şcoli, au susţinut în luna aprilie 2015 testarea PISA propriu-zisă. În toate ţările care participă la PISA 2015 eşantionarea şcolilor şi a elevilor se realizează extern, de către Consorţiul PISA, cu ajutorul unui software dedicat. Elevii au avut la dispoziţie două ore pentru a rezolva subiectele structurate pe trei domenii: Ştiinţe ale naturii, Matematică şi Citire/Lectură.