N.Dumitrescu

Lipsa specialiștilor în domeniul amenajării teritoriului și urbanismului, implicit modificările legislative au dus ca, la nivelul municipiului Ploiești, activitatea de eliberare a autorizațiilor de construire să fie blocată. Încă din vara anului trecut, funcția de arhitect șef al municipiului a fost scoasă la concurs, fără niciun succes însă; mai mult decât atât, pentru că un necaz nu vine niciodată singur, urmare a unei modificări legislative intrate în vigoare la sfârșitul anului trecut, acest post poate fi ocupat numai de către persoanele cu studii de specialitate și care sunt funcționari publici. Cum astfel de specialiști se pot număra pe degete, pentru ca activitatea Direcției de Urbanism, Amenajarea Teritoriului și Cadastru să nu fie blocată total, primarul Adrian Dobre a solicitat sprijin Consiliului Județean Prahova iar, în ultimă instanță, a cerut și transferul unui arhitect de la Primăria Breaza, la Ploiești.

De ceva vreme, Direcția de Urbanism, Amenajarea Teritoriului și Cadastru din cadrul Primăriei Ploiești se confruntă cu mari probleme. Concret, activitatea ce vizează eliberarea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire este blocată din cauza faptului că postul de arhitect șef al municipiului este vacant. Pentru ocuparea acestei funcții, municipalitatea a făcut demersurile necesare încă din vara anului trecut, dar fără succes. Necazul și mai mare a venit, însă, la sfâșitul anului 2016 când, în conformitate cu prevederile unei ordonanțe de urgență, funcția de arhitect șef poate fi ocupată numai de persoanele care au studii de specialitate în domeniu și fac parte din corpul funcționarilor publici. În aceste condiții, de la începutul anului în curs, problemele în activitatea direcției menționate s-au agravat, situație confirmată și de primarul Ploieștiului. ”Pentru că postul de conducere al Direcției de Urbanism, Amenajarea Teritoriului și Cadastru din cadrul Primăriei Ploiești era vacant, s-a organizat concurs pentru ocuparea lui. Din luna iunie 2016 și până în prezent s-a scos la concurs acest post de trei ori. Din păcate, de două ori nu s-a prezentat nimeni, iar a treia oară, persoana care s-a prezentat nu a luat concursul respectiv. Însă, ca urmare a modificărilor legislative de la sfârşitul anului trecut, Direcţia de Urbanism, Amenajarea Teritoriului și Cadastru trebuie condusă, prin arhitectul şef, o persoană cu studii de specialitate, adică o persoană care trebuie să aibă studii fie de arhitectură, fie de urbanism. Din nefericire, la nivelul municipiului Ploieşti nu am avut un arhitect care să fi putut prelua aceste atribuţii, aşa cum prevăd noile modificări legislative. Mai mult decât atât, pe lângă studiile în domeniu, această persoană trebuie să aibă şi calitatea de funcţionar public”, a declarat primarul Adrian Dobre.
3-aÎn cadrul direcției menționate există doar o singură persoană care este arhitect, însă, nici dacă ar vrea să concureze pentru ocuparea funcției de arhitect șef nu ar putea. ”În Direcția de urbanism avem o singură persoană care este arhitect. Dar, în momentul de față, aceasta este în concediu prenatal. Cum însă fără semnătura arhitectului şef certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire nu pot fi emise, pentru a nu avea un blocaj general al acestor activități, am cerut sprijin Consiliului Județean Prahova. Am făcut acest demers pentru că și această instituție are o direcție de urbanism, condusă de un arhitect șef şi, în anumite situații – precum aceea în care se află acum Primăria Ploiești – se poate prelua rolul de a aviza şi de a acorda autorizaţii de construire sau de a emite certificate de urbanism. Totodată, aşteptăm și confirmarea de la Primăria Breaza, în contextul în care am solicitat transferul unui arhitect de acolo la Ploiești. Dacă această primărie va fi de acord cu cererea noastră, atunci, imediat, persoana respectivă va putea intra în funcţie şi se va debloca situaţia care există acum la Direcţia Urbanism de la nivelul Primăriei Ploiești”, a mai menționat primarul, care a făcut precizarea că, în momentul de față, la nivelul Ploieștiului se construiește doar în baza autorizațiilor și a avizelor care sunt încă în vigoare.
Pe de altă parte, edilul Adrian Dobre a mai menționat faptul că, în cadrul Primăriei Ploiești, nu doar Direcția de Urbanism se confruntă cu lipsa de specialiști. ” Din păcate, este o situaţie pe care am constatat-o la nivelul primăriei, în sensul că, în anumite direcţii şi compartimente de specialitate, din păcate, nu mai avem specialişti. Noroc că legiuitorul a avut grijă ca pentru Direcţia juridică sau Direcţia economică, de exemplu, posturile să fie ocupate de către cei cu specializare juridică sau economică. De asemenea, am mai observat că şi la serviciul de IT din cadrul Primăriei Ploiești nu există o persoană care să aibă studii de specialitate în domeniu. După cum am observat, în general, în cadrul direcţiilor sau serviciilor din cadrul Primăriei Ploiești, persoane cu studii în domeniu sunt foarte puţine, posturile fiind ocupate de alte persoane care au studii în diverse alte domenii, singura obligaţie fiind aceea de a avea studii superioare şi vechimea corespunzătoare postului”, a mai adăugat primarul Ploieștiului.