Violeta Stoica

În ultimii zece ani, mai mult de jumătate dintre localitățile prahovene au avut probleme din cauza alunecărilor de teren cauzate fie de precipitațiile abundente, fie de topirea bruscă a zăpezilor, fie din cauza substratului geologic pe care au fost ridicate unele așezări.
Alunecările de teren din zona orașului prahovean Breaza au ajuns, din nou, să fie un risc iminent, atât pentru infrastructura rutieră, cât și pentru gospodăriile localnicilor.
Breaza este una dintre cel mai des afectate localități prahovene în urma precipitațiilor abundente și, mai apoi, după reactivarea alunecărilor de teren care au dat bătăi de cap autorităților locale și județene, după ce ruperile de maluri au produs cratere în infrastructura rutieră și nu numai, dacă amintim de cazul în care o conductă de gaze a fost avariată după un asemenea fenomen de “scurgere” a pământului.

Autoritățile din orașul prahovean Breaza se luptă de zeci de ani cu alunecările de teren. Dacă, prin anii ’90, o țară întreagă privea neputincioasă cum case întregi din Breaza se prăbușeau în hăurile formate de ruperile de versanți, acum, în această localitate, în fiecare an, se reactivează alunecările de teren mai vechi sau se produc noi fisuri în pământ.
Primăria Breaza are o nouă sarcină, în prezent. Pentru consolidarea unui versant, punerea în siguranță a unei mari suprafețe a uneia dintre străzile principale ale orașului – strada Libertății –, dar și pentru alte puncte de alunecare este nevoie de elaborarea expertizelor tehnice, a studiilor geotehnice și a altor documentații fără de care nu se vor putea face lucrările obligatorii pentru refacerea zonelor respective.
“Pe raza teritoriului administrativ al orașului Breaza, ca urmare a calamităților naturale din anul 2016, pe foarte multe străzi, respectiv în 14 zone, s-a reactivat și accentuat fenomenul de alunecare a terenurilor. Alunecările de teren au afectat drumurile pe lungimi cuprinse între 20 de metri și 150 de metri. Extinderea alunecărilor este iminentă, cu risc major de închidere a circulației rutiere, atât pentru localnici cât și pentru mașinile de intervenție ale Salvării și ale Pompierilor. Alunecările se extind și către proprietățile și gospodăriile aflate pe partea cealaltă a drumului. Pentru combaterea fenomenului de alunecare a terenurilor sunt necesare lucrări de consolidare și refacere a străzilor. În vederea executării acestor lucrări, este necesară întocmirea în prima fază a studiilor topografice, studiilor geotehnice și a expertizelor tehnice. Sunt în total 14 puncte de alunecare a terenurilor”, se arată în documentele elaborate de Primăria Breaza.
Cele 14 puncte de alunecare au nevoie de elaborarea studiilor geotehnice și expertizelor tehnice pentru luarea măsurilor de punere în siguranță, valoarea totală a prestării acestor servicii fiind estimată la 354.000 de lei.
3-aFiecare dintre loturile pentru care se solicită efectuarea documentațiilor pentru pregătirea lucrărilor de refacere a infrastructurii reprezintă câte un punct de alunecare. Pe strada Plutonier Rădulescu – punct Nanu, s-a reactivat și s-a accentuat o alunecare de teren, fiind afectată platforma străzii în așa fel încât circulația auto se desfășoară cu dificultate, pe o singură bandă de circulație, existând pericolul producerii de accidente rutiere, potrivit documentației de atribuire. În cartierul Podu Corbului, pe strada Școlii, de asemenea, s-a reactivat fenomenul de alunecare de teren, fiind afectată şi distrusă platforma străzii pe o lungime de aproximativ 40 m, o lăţime a platformei de aproximativ 2 m şi o adâncime de aproximativ 5 m, aici circulația fiind posibilă doar pietonal în zona alunecării. În Cartierul Frăsinet, pe strada Căprioarelor, alunecările de teren care s-au declanșat în anul 2005 s-au reactivat, circulația auto în zona afectată fiind întreruptă. Un alt punct nevralgic se află pe strada 30 Decembrie (DJ 101 R) – în zona serpentine Gura Beliei s-a accentuat fenomenul de alunecare-surpare a terenului. Aici, având în vedere configurația traseului drumului (serpentine), îngustarea părții carosabile și distrugerea parapetului de protecție, circulația auto se desfășoară cu dificultate, existând pericolul producerii de accidente rutiere.
Pe strada Libertății – punct Necula, s-a reactivat și accentuat fenomenul de alunecare a versantului pe care este amplasată strada, acesta manifestându-se pe o lungime de aproximativ 100 m, o lățime de aproximativ 150 m (până la baza versantului) și o adâncime de aproximativ 10 metri. Conform documentațiilor, alunecarea de teren a fost favorizată în această zonă și de depozitarea unei cantități importante de deșeuri (pământ, moloz, resturi de asfalt), care sunt vizibile în terenul care a luat-o la vale.
Și pe strada Colinei, s-a reactivat și accentuat fenomenul de eroziune și alunecare infrastructura rutieră fiind afectată parțial consolidarea existentă din gabioane pe piloți din țeavă metalică. Mai grav este că aici există și două izvoare care favorizează fenomenul de eroziune.
Și în alte puncte din Breaza, pe artere rutiere limitrofe străzii Libertății, sunt situații similare, fiind nevoie de intervenția autorităților pentru ca drumurile să nu o ia cu totul la vale.
La nivelul Consiliului Județean Prahova, au fost întocmite pentru zeci de localități prahovene hărți de risc la alunecările de teren – printre acestea fiind și orașul Breaza. Cele mai grave alunecări de teren s-au produs, la Breaza, în luna august 1997, atunci când mai multe case s-au prăbușit odată cu ruperile de falii din dealurile pe care fuseseră construite. Tot în acel an, mai multe drumuri s-au rupt, iar pentru câteva familii s-a luat măsura strămutării.

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentDin culise
Articolul următorCe chin!