N.Dumitrescu

Pentru o mai bună fluenţă a traficului rutier şi pietonal din Ploieşti, dar mai ales pentru reducerea numărului de accidente şi ambuteiaje, în şedinţa Consiliului Local programată la sfârşitul acestei săptămâni va fi supus discuţiei şi votului consilierilor şi proiectul de hotărâre ce vizează îmbunătăţirea, din punct de vedere tehnic, a celor mai “bolnave” sisteme de semaforizare existente în oraş.
Mai exact, este vorba despre 13 intersecţii şi cinci treceri pietonale din municipiu, aleşii ploieşteni urmând să aprobe studiul de fezabilitate şi indicatorii tehnico-economici pentru acest obiectiv de investiţii.
Decizia a fost luată având în vedere faptul că, în momentul de faţă, la nivelul municipiului Ploiești nu există un sistem de management de trafic care să gestioneze rețeaua de intersecţii semaforizate, dar, cel mai grav, instalațiile de semaforizare sunt depășite tehnologic, multe dintre acestea prezentând un grad de uzură avansat.

3-aÎn prezent, la nivelul municipiului Ploieşti funcţionează 32 de instalaţii de semaforizare montate în principalele intersecții, dintre care doar 19 au beneficiat de modernizări în perioada 2012 – 2015.
Astfel, în urma realizării verificărilor în teren, s-a ajuns la concluzia că este mai mult decât necesară îmbunătăţirea, din punct de vedere tehnic, şi a celorlalte instalaţii. În acest context, pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Local Ploieşti ce va avea loc pe data de 31 martie, se va regăsi şi proiectul de hotărâre ce vizează aprobarea Studiului de fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții ,,Lucrări de upgrade (n.n. – termen tehnic care denumeşte procesul de îmbunătăţire a unui produs tehnic) a sistemului de semaforizare pentru un număr de 13 intersecții și 5 treceri pietonale în municipiul Ploiești”. Intersecțiile/trecerile pentru pietoni cuprinse în studiul de fezabilitate menţionat sunt: Str. Gheorghe Doja – Str. Văleni ; Şoseaua Vestului – Str. Malu Roşu ; Şoseaua Vestului – Str.Eremia Grigorescu (Lămâița); Str.Nicolae Bălcescu – Str. Neagoe Basarab – Str. C.D.Gherea – Str. Ștefan Greceanu ; Str.Mărăşeşti – Str. Cosminele – Str.Padina; Str.Mărăşeşti – Str.Torcători – Str.Eroilor; Str. I.L.Caragiale – Str.Vlad Ţepeş; Str.Rudului – Str.Plăieşilor – Str. Maramureş; Str.Gheorghe Lazăr – Str. Ştefan cel Mare – Str.Dr. Bagdazar ; Str. Elena Doamna – Str.Traian; Ieşire în str. Gh. Gr. Cantacuzino – Kaufland Vest ; Ieşire în str. Gh. Gr. Cantacuzino – SELGROS; Str. Gh. Gr. Cantacuzino – Str. Ienăchiţă Văcărescu; Zona Hale Centrale – Str. Emile Zola -trecere pietoni; Vasile Milea (Zona Hale Centrale) – trecere pietoni; Piaţa 1 Decembrie 1918 (Zona Gara de Sud) – trecere pietoni; Bulevardul Bucureşti (Zona Timken) – trecere pietoni; Bulevardul Independenţei (Zona Traian Vuia) – trecere pietoni. În intersecţiile menţionate, instalațiile de semaforizare sunt depășite tehnologic, multe dintre acestea prezentând un grad de uzură avansat.
Mai mult, în cazul semafoarelor au fost întâlnite o serie de defecte, precum: lipsa lentilelor şi a parasolarelor, carcasele nu mai pot fi închise corespunzător, elementele de prindere sunt sparte şi deteriorate, corpurile de semafor sunt amplasate pe suporţi neadecvaţi precum stâlpi de iluminat, fiind nenumărate şi situaţiile în care şi stâlpii proprii ai instalaţiilor sunt corodați, deformaţi și înclinați. De asemenea, s-a constatat că automatele de dirijare a traficului nu respectă reglementările tehnice actuale, dar nici cerințele de securitate și siguranță a circulației, iar echipamentele prezintă grad avansat de uzură morală și fizică. În acest context, toate situațiile expuse mai sus influențează în mod negativ siguranța în exploatare, siguranța şi fluența circulației, dar şi aspectul estetic.
“În scopul creşterii fluenței traficului rutier și pietonal în Municipiul Ploiești și pentru reducerea numărului de accidente și ambuteiaje, dar și pentru scăderea poluării cauzate de staționarea prelungită a vehiculelor la traversarea intersecțiilor, se impune upgradarea sistemului de semaforizare. Lucrările de semaforizare presupun dotarea intersecțiilor cu instalații de semaforizare configurate să lucreze în regim de dirijare adaptiv și care să permită conectarea în viitor la un sistem de management de trafic centralizat. Instalațiile de semaforizare propuse cuprind semafoare, automate de dirijare a circulației, detectori de trafic, stâlpi simpli și cu consolă, butoni la trecerile de pietoni. S-a prevăzut şi dotarea intersecțiilor cu senzori pentru detecția vehiculelor, fiind propusă utilizarea tehnologiei video și inductivă, după caz, în funcție de condițiile de amplasare. Odată cu amplasarea detectorilor de trafic, intersecțiile vor funcționa în mod adaptiv, în funcție de valorile de trafic înregistrate în timp real pe ramurile intersecțiilor. Instalaţiile de semaforizare din cele 5 zone pietonale prinse în obiectivul de investiții vor funcționa adaptiv local, iar la trecerile pentru pietoni se vor monta butoni de trecere pentru pietoni”, se arată în expunerea de motive ce a însoţit proiectul de hotărâre menţionat.
Conform documentației din studiul de fezabilitate întocmit, valoarea totală a acestor investiţii este estimată la 5.385.536 lei/ 1.195.192 euro (fără TVA).