Finanțarea prin POIM ar putea fi pierdută dacă procedura întârzie foarte mult

V. Stoica

La sfârșitul lunii ianuarie a acestui an, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ar fi trebuit să deschidă ofertele depuse de societățile interesate în elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru construirea drumului expres dintre Ploiești și Buzău.
Din cauza deselor contestații, a modificărilor survenite la documentația de atribuire, dar și a schimbărilor de la conducerea CNAIR, termenele au tot fost amânate, iar proiectul respectiv zace încă în… SEAP. Cea mai nouă amânare a termenului de deschidere a ofertelor prevede ziua de 7 mai drept data de deschidere a ofertelor. Dacă va rămâne bătută în cuie, încă nu se știe, însă pare că lucrurile merg în ritm de melc și în cazul acestei noi șosele de viteză care ar trebui să fie o variantă de continuare a drumului dinspre București pe autostrada A3 spre Buzău, cu nod de legătură în comuna prahoveană Dumbrava.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere consideră că viitorul contract de elaborare a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru tronsonul dintre Dumbrava și Buzău ar putea să ajungă să coste circa șase milioane de euro, adică, în moneda națională, aproximativ 27 de milioane de lei.
Obiectul contractului care ar viza serviciile menționate ar cuprinde inclusiv asistența tehnică destinată pregătirii aplicației de finanțare tocmai pentru că se dorește ca acest obiectiv de infrastructură rutieră să fie finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).
Potrivit aceleiași documentații, lungimea estimată a tronsonului de la Dumbrava la Buzău– parte a drumului expres care ar trebui să lege sudul de nordul țării – va fi de 65 de kilometri, iar viteza de proiectare va fi de 120 de kilometri pe oră. Așa cum se prevede în cazul construirii oricărui drum de mare viteză, și această arteră de circulație va trebui să țină cont de faptul că ar putea să fie transformată în autostradă, respectiv extinsă stânga-dreapta.
Drumul de mare viteză Ploiești-Buzău ar urma să fie finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), potrivit documentației de atribuire concepută de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Dacă procedura de desemnare a unui câștigător în cadrul achiziției de servicii de elaborare a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic va mai întârzia, finanțarea prin POIM ar putea fi pierdută.