Românii cumpără între 170 și 180 de milioane de ouă în perioada Sărbătorilor Pascale, cu 50% mai mult decât într-o lună obișnuită, iar industria avicolă poate acoperi toate aceste creșteri de consum, chiar dacă profiturile fermierilor sunt diminuate semnificativ din cauza scăderii prețului la ouă cu 15 – 20% față de începutul acestui an. „Avem ouă suficiente, dar prețurile sunt mai mici decât erau în decembrie și ianuarie. Acum, un ou la poarta fermei se vinde cu un preț situat între 26 și 28 de bani, fără TVA, ceea ce înseamnă o scădere cu 15–20% față de lunile decembrie și ianuarie. Este ofertă mai mare de ouă pe piață, mai ales că au apărut și ouăle din gospodăriile de la sate. Din păcate este un preț mic, care nu îi ajută prea mult pe fermieri. Numai în perioada aceasta se consumă în jur de 170–180 de milioane de ouă provenite din ferme avicole, cu circa 50% mai mult decât într-o lună obișnuită”, a declarat pentru AGERPRES președintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR), Ilie Van. Acesta a adăugat că un român mănâncă, în medie, 240–250 de ouă anual, ceea ce reprezintă un consum de 20 până la 22 de ouă într-o lună obișnuită, însă în luna în care se sărbătorește Paștele consumul pe locuitor „sare” la circa 30 de ouă. Șeful UCPR susține că la ora actuală sunt foarte multe solicitări de fonduri europene prin Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 (PNDR) pentru a construi sau moderniza ferme de găini ouătoare. „Avem la ora actuală 220–230 de ferme de găini ouătoare autorizate sanitar-veterinar și în continuare sunt solicitări de investiții din fonduri europene pentru construcții sau modernizări de ferme de găini ouătoare prin PNDR 2020. Consider că este mult mai scump să produci un ou la curte decât într-o fermă organizată, unde ai costuri controlate și siguranța alimentului controlată. De asemenea, producția de pe piața țărănească s-a mai redus în ultimii ani pentru că satele s-au depopulat, au plecat mulți tineri în afară, iar bătrânii nu mai pot. Dacă anii trecuți aveam pe piață circa 25% ouă din ferme și 75% din gospodăriile țărănești, acum proporția este cam 40% din ferme și 60% din gospodării. Consider că este un lucru bun că a crescut ponderea ouălor produse în fermele autorizate pe total ofertă pentru că sunt ouă sigure, proaspete, cu costuri controlate și la prețuri rezonabile”, a explicat reprezentantul crescătorilor de păsări. În ceea ce privește exporturile de ouă, Van susține că anual pleacă în țările Uniunii Europene aproape 200 de milioane de ouă din producția autohtonă, mai ales în perioada de vară, iar în ultima perioadă a început să se dezvolte și segmentul de ouă procesate. În România, ouăle cu cod 3 provenite de la găini crescute în cușcă reprezintă 60% din consum, față de 75% cât este media în Uniunea Europeană, iar restul de 40% sunt cele cu cod 0, 1 și 2, respectiv cele provenite de la găinile crescute în ferme ecologice, în aer liber și la sol.