Ana Maxim

De câțiva ani, SC Transport Călători Express SA Ploieşti se confruntă cu mari probleme financiare, din cauza cărora angajații societății au recurs și la mișcări sindicale. Mai multe proteste ale salariaților TCE au avut loc anul acesta- inclusiv o grevă generală – ultima grevă japoneză desfășurând-se acum câteva zile. Ieri, directorul general al societății, Nicolae Alexandri, a organizat o conferință de presă în care a anunțat că dacă municipalitatea nu va sprijini financiar societatea de transport public, aflată într-o situație financiară foarte dificilă, în maximum două luni, aceasta nu va mai putea să funcționeze. În aceste condiţii, se poate spune că TCE se află pe un butoi cu pulbere, cei mai afectaţi urmând să fie călătorii.

Directorul Transport Călători Express Ploieşti, Nicolae Alexandri, a anunţat, ieri, în cadrul conferinței de presă, că situația economică a societății „este din nefericire una dramatică”, toate datoriile acesteia depășind în prezent 30 de milioane de lei, adică aproape jumătate din cifra de afaceri a societății pe un singur an. Societatea are datorii la ANAF, de opt milioane de lei, la Serviciul Public Finanțe Locale, dar și la furnizori . „Societatea a făcut reeșalonări la plată a datoriilor către ANAF, iar anul acesta se va face și reeșalonarea cu SPFL pentru suma de aproximativ 15 milioane de lei. Pentru a face asta, TCE trebuie să achite baza acestei obligații – adică 5 milioane de lei. Din veniturile pe care le încasăm nu ne permitem să achităm această bază. Noi încasăm pe lună în jur de 5, 5 milioane lei și avem cheltuieli în jur de 6 milioane de lei. Nu avem un surplus de venit la care să ne permitem să renunțăm pentru a face reeșalonarea. Deocamdată, societatea reușește să achite către ANAF sumele conform reeșalonării, dar acumulând tot timpul datorii față de terți, crescând datoriile societății, de la o zi la alta, amânând la plată multe facturi, crescând datoriile către furnizori. Acestea au ajuns la șapte milioane de lei, unele fiind vechi de șase luni, opt luni, altele chiar și de un an”, a menţionat directorul TCE.
3-aPe de altă parte, a mai menţionat acesta, societatea mai are o problemă financiară: nu a primit de la municipalitate banii ce reprezintă diferența dintre venituri și cheltuieli, aferentă anului 2016. În anii precedenți, Consiliul Local Ploiești a alocat către TCE sumele reprezentând aceste diferențe, iar conducerea societății a așteptat ca acest lucru să se întâmple și în 2017, pentru diferența de bani aferentă anului trecut – 6, 7 milioane de lei noi, cu TVA. Asta deoarece, a precizat Nicolae Alexandri, în baza art. 7 din contractul de delegare, punctul H, municipiul Ploiești trebuie să supună aprobării Consiliului Local acoperirea acestor diferențe. „Am făcut demersurile necesare, am fost astăzi ( ieri- n.n.) la o ședință la Primăria Ploiești. Nu știu care vor fi, în final, deciziile care se vor lua de către aparatul de specialitate. Am văzut o reținere a acestora ( a reprezentanților Primăriei Ploieşti –n.n.) de a mai proceda ca în anii anteriori. Dacă nu vom primi banii necesari, într-un orizont de timp foarte scurt, după părerea mea, în maximum două luni, societatea nu va mai putea să mai realizeze activitatea de transport public de călători în Ploiești, în sensul că nu va mai avea bani să procure motorină, să achite curentul electric aferent transportului. Practic, nu vom mai avea cum să mai scoatem din curte autovehiculele!”, a declarat Nicolae Alexandri. Acesta a mai spus că, la nivel național, nu există o altă societate de transport public cu o situație atât de gravă. El a mai precizat că „are obligația” de a da în judecată Primăria Ploiești dar că, din nefericire, procesul va dura și nu va rezolva problema de fond.

Troleibuzele nu vor fi trase pe dreapta

3-bNicolae Alexandri a mai ținut ieri să precizeze că transportul cu troleibuzele, la Ploiești, nu se desființează, așa cum s-a vehiculat în spațiul public, și că nu a existat o asemenea intenție a conducerii TCE sau a Consilului Local. S-a discutat, însă, despre o eventuală relocare a depoului de troleibuze de la Podul Înalt pe strada Găgeni, în curtea sediului TCE, pe durata modernizării depoului prin accesarea de fonduri europene, așa cum intenționează Primăria Ploiești. „Chiar dacă troleibuzul este un mijloc de transport costisitor, atât timp cât avem niște investiții făcute în municipiul Ploiești și este un sistem de transport ecologic, nu ne punem problema desființării lui. Relocare înseamnă ca aceste troleibuze să fie peste noapte staționate în curtea sediului de pe strada Găgeni, să fie reparate aici, întreținute în această curte, și bineînțeles apoi să meargă să-și desfășoare activitatea în Ploiești. De altfel, și acum se întâmplă acest lucru pentru anumite operațiuni, de exemplu pentru a se alimenta cu motorină, deoarece acestea funcționează în anumite situații și cu motorină”, a precizat acesta. Pe de altă parte, s-a menţionat că Primăria Ploiești intenționează să achiziționeze autobuze din fonduri proprii. „Din discuțiile pe care le-am avut cu primăria, în regim de urgență, intenția este de a ne mări parcul cu cel puțin 15 autobuze anul acesta, dar nu cu fonduri europene, autobuzele nu pot fi cumpărate pe fonduri europene decât dacă sunt electrice, dar în acest caz sunt foarte scumpe. Vor fi autobuze ce vor oferi condiții moderne de transport, pe care să le folosim pentru a înlocui o mare parte dintre cele cu o vechime mai mare de 25 de ani”, a mai adăugat Nicolae Alexandri. Acesta a mai precizat că, luni, Consiliul de Administrație al societății va lua o decizie în legătură cu disponibilizarea a 29 de angajați, majoritatea acestora având vârste înaintate, ceea ce înseamnă că s-ar putea pensiona anticipat.

* * *

În legătură cu situaţia în care se află TCE, ieri am solicitat un punct de vedere şi primarului Ploieştiului Adrian Dobre. Acesta a precizat: „Nu aş vrea să influenţez într-un fel sau altul decizia unor colegi din primărie. Consider, însă, că în situaţia în care se află societatea, în momentul de faţă, în care s-a ajuns şi din cauza unor decizii din trecut, această sumă de bani trebuie alocată printr-o hotărâre de Consiliu Local, având la bază regulamentul european 1370 pe anul 2007. Noi, ca şi autoritate publică, avem obligaţia să asigurăm continuitatea acestui serviciu public şi, tocmai de aceea, am avut această dezbatere în momentul în care societatea a realizat încheierea bilanţului, drept pentru care se poate veni în faţa Consiliului Local cu o astfel de propunere. Totodată, am solicitat direcţiilor din cadrul primăriei să-şi asume un punct de vedere pertinent cu privire la acest proiect de hotărâre şi să pună în balanţă efectele pe care un eventual refuz l-ar putea avea“.