V. Stoica
Gradul de uzură al mijloacelor de transport în comun din Ploiești este unul foarte ridicat. În prezent, potrivit datelor oficiale, în cazul autobuzelor Ikarus 280 se poate vorbi despre un grad de uzură de peste 350%, iar în cazul autobuzelor Ikarus 260 – de peste 320%. Lucrurile nu stau mai bine nici în alte situații, pentru că pe străzile din Ploiești circulă încă autobuze vechi de 40 de ani, cele mai noi fiind cele BMC, cu o vechime de nouă ani.
Potrivit unui raport întocmit de autoritatea locală, parcul de vehicule al Transport Călători Express este extrem de învechit, fiind necesare cheltuieli ridicate cu piesele de schimb. Și tramvaiele se pot înscrie în această categorie, având în vedere că flota de tramvaie second-hand care circulă acum în Ploiești a fost achiziționată cu 13 ani în urmă din Potsdam (Germania), vagoanele fiind fabricate între anii 1977 și 1985.
Toate acestea conduc la concluzia logică: este nevoie de cumpărarea de mijloace de transport noi, pentru a putea fi reparate în perioada de garanție fără costuri pentru autoritatea contractantă, care ar fi Primăria Ploiești. Variantele de finanțare ar putea fi reduse, însă, pentru cumpărarea de autobuze Diesel Euro VI, având în vedere că pentru așa ceva nu vor putea fi accesate fonduri europene. Ar rămâne bugetul local sau accesarea fondurilor dintr-un credit bancar pentru cumpărarea unor autobuze noi de acest tip, așa cum se dorește la nivelul administrației locale ploieștene.
Conform studiului de oportunitate întocmit la nivel local referitor la necesitatea achiziției de mijloace de transport noi, se pare că autobuzele sunt cele mai ieftine mijloace de transport, din punctul de vedere al costurilor înregistrate de TCE la kilometrul parcurs, cu 6,73 de lei/km, urmate de troleibuze, cu 12,40 de lei/km și tramvaie, cu 13,05 lei/km.