Românii care întâmpină o problemă cu băncile pot apela gratuit la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB), termenul de soluţionare fiind de 90 de zile, a declarat pentru MEDIAFAX Alexandru Păunescu, purtătorul de cuvânt al CSALB. Oficialul amintit a precizat că numărul persoanelor care au ales să îşi rezolve pe cale amiabilă litigiile avute cu instituţiile financiar-bancare, prin intermediul CSALB, a crescut de peste 12 ori în primele şase luni din 2018, astfel că se poate remarca un interes crescut al consumatorilor şi al băncilor de a participa la proceduri de soluţionare alternativă. „Una dintre principalele probleme cu care se confruntă consumatorii atunci când apelează la Centrul de Soluţionare Alternativă este cea cu privire la diminuarea ratelor, într-un fel sau altul, fie că e vorba de eliminarea unui comision, fie că e vorba de diminuarea unui comision sau că e vorba de negocieri cu privire la reducerea soldului creditului. De asemenea, avem solicitări de radiere din Biroul de Credit. Cam astea sunt speţele pe care le avem de soluţionat la Centrul de Soluţionare Alternativă”, a mai declarat purtătorul de cuvânt al CSALB, Alexandru Păunescu. În primul semestru al anului, CSALB a primit 544 de cereri conforme de conciliere, de 3,5 ori mai mult faţă de perioada similară a anului trecut, iar dintre acestea 279 au fost constituite în dosare – de 7 ori mai mult faţă de 2017. Potrivit oficialului, consumatorul are la dispoziţie două proceduri – una cu soluţionare propusă şi una cu soluţionare impusă. Timpul de soluţionare alternativă a litigiilor este de maximum trei luni de la momentul constituirii dosarului – spre deosebire de instanţă, unde procedura poate dura chiar şi câţiva ani – iar procedura este gratuită. „Conciliatorul este cel care se va ocupa de soluţionarea dosarului. Acesta este o persoană cu experienţă în domeniul financiar sau juridic de minimum 10 ani, potrivit reglementărilor noastre, şi am lăsat la urmă unul dintre cele mai importante aspecte pentru consumator, poate cel mai important, soluţionarea alternativă a litigiilor este gratuită”, a precizat purtătorul de cuvânt al CSALB. „Ne obligă legea să avem acest termen scurt, directiva europeană prevede termene scurte pentru părţile aflate în litigiu de a ajunge la un numitor comun. De asemenea, cam atât e necesar pentru un litigiu, în afara instanţei. E o procedură mult mai puţin formală decât cea clasică, din instanţă, atunci când vorbim de o acţiune în contencios. Părţile ajung la un numitor comun sau nu, în funcţie de interesele fiecăreia dintre părţi”, spune Alexandru Păunescu. Datele centralizate de CSALB arată că în acest moment, din aproximativ
230 de dosare soluţionate, în doar 20 părţile nu s-au înţeles, ceea ce reprezintă un procent de 91-92% de dosare soluţionate cu acordul părţilor.