Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului, în numele transportatorilor rutieri, producătorilor, exportatorilor și importatorilor din România, eliminarea imediată a măsurii de punere în autoizolare 14 zile (din cauza coronavirusului) a șoferilor români de camioane care fac transport internațional spre România, se arată într-un comunicat al organizației, preluat de Hotnews.”Menținerea acestei măsuri va bloca economia României, cu efect imediat în următoarea săptămână și cu consecințe catastrofale generate de lipsa mărfurilor, dar și de închiderea unităților de producție și reducerea considerabilă a comerțului, ceea ce va produce mai multe victime în timp foarte scurt comparativ cu noul coronavirus în următoarele 90 de zile”, se arată în document.
„În România este o criză accentuată de șoferi, cu un deficit de 45.000 de șoferi profesioniști pentru vehiculele de transport marfă și pentru vehiculele de transport persoane de peste 1+8 locuri, chiar dacă statisticile par să spună altceva – că sunt aproape 200.000 de autovehicule licențiate în România pentru transportul de mărfuri (165.000) și persoane (35.000) – contra cost și în cont propriu și sunt eliberate atestate pentru 305.000 conducători auto profesioniști, din care aproape jumătate sunt plecați în UE și lucrează la firme din alte state membre”, informează UNTRR. Din estimările UNTRR, în cazul transportului rutier național de persoane – linii regulate – numărul de pasageri a scăzut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional scăderea este aproximativ 100%. În relația cu Italia, firmele de transport rutier românești de persoane au oprit total activitatea, iar în relațiile cu restul țărilor scăderea este nesemnificativă, volumul fiind comparabil cu perioada similară din anul trecut. În schimb, în cazul transportului rutier de persoane – curse ocazionale (alte relații decât Italia) scăderea este de aproximativ 100%. În ceea ce privește transportul rutier de mărfuri intern, acesta este neafectat, în timp ce pentru transportul rutier de mărfuri internațional scăderea generală este de aproape 15%, iar unele firme sunt mai afectate cu până la 30%, altele nu sunt afectate deloc. UNTRR solicită autorităților ca în punctele de trecere a frontierei să fie create spații speciale pentru verificarea șoferilor profesioniști, astfel încât să se evite aglomerația și posibilitatea ca aceștia să intre în contact cu alte persoane venite din diverse colțuri ale lumii. „O întrerupere sau o oprire a serviciului de transport rutier de mărfuri are consecințe în aproape fiecare aspect al vieții inclusiv sănătate, distribuirea alimentelor și a energiei. Prin oprirea transportului rutier sunt afectate majoritatea afacerilor cu care avem contact în fiecare zi, întrucât multe dintre ele au astăzi stocuri sau provizii mici sau aproape inexistente și sunt dependente complet de primirea livrărilor zilnice la timp”, conform comunicatului.