V. Stoica

Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile – AIAS a dat publicității raportul preliminar întocmit de specialiștii instituției în legătură cu un incident aviatic petrecut pe 10 iulie 2021, în zona terenului de zbor de la Șirna – Prahova, dar anunțat trei zile mai târziu reprezentanților AIAS.
Deși ancheta este încă în desfășurare, astfel încât să fie redactat și un raport final, AIAS a tras concluzii preliminare în care se arată că avionul ultraușor motorizat implicat în accidentul de la Șirna a decolat pentru efectuarea unui zbor, dar, „după desprinderea aeronavei de sol, la o înălţime de aproximativ 15 m, motorul a început să aibă variații ale turaţiei. Realizând că are viteză mică, pilotul (n.n. – în vârstă de 53 de ani) a decis să aterizeze pe direcţia pistei, efectuând o aterizare placată de la o înălțime de aproximativ 5 m. În urma contactului dur cu solul, jamba de bot a cedat, iar avionul a continuat deplasarea încă aproximativ 50 m. Persoanele aflate la bordul aeronavei nu au suferit vătămări corporale. Aeronava a fost ridicată de la locul evenimentului și transportată în hangar. Evenimentul a fost notificat către AIAS după trei zile de la producere, respectiv în data de 13.07.2021”, se arată în raportul preliminar.
Reprezentanții AIAS atrag atenția asupra a două aspecte privind siguranța aviației civile: întârzierea cu care a fost transmisă notificarea producerii evenimentului către AIAS și modificarea situației de la locul accidentului, aeronava fiind transportată în hangar imediat după producerea acestuia.
„Pentru prevenirea repetării acestor situații în viitor și în vederea îmbunătățirii nivelului de siguranță din aviația civilă, AIAS a transmis Aeroclubului României, care este autoritatea delegată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii în domeniul licențierii piloților de ULM, o solicitare privind necesitatea informării tuturor persoanelor care participă la activități aeronautice cu privire la obligativitatea raportării în cel mai scurt timp a oricărui eveniment de aviație de care au luat cunoștință, totodată subliniind necesitatea conservării situației de la locul accidentului până la sosirea investigatorilor AIAS.
Investigația acestui accident este în curs de desfășurare. După analiza tuturor informațiilor și documentelor obținute pe parcursul investigației va fi întocmit Raportul Final.
Obiectivul investigației privind siguranța aviației civile este prevenirea producerii accidentelor și incidentelor viitoare, prin determinarea cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestor evenimente și emiterea recomandărilor necesare pentru îmbunătățirea siguranței aviației civile și nu are ca scop stabilirea vinovățiilor ori a responsabilităților individuale sau colective.
Concluziile și cauza probabilă a producerii accidentului vor fi date publicității prin intermediul Raportului Final, care va fi publicat pe site-ul AIAS”, se precizează în raportul preliminar.