N.D.

Având în vedere prelungirea stării de alertă, reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă Prahova au readus în atenție faptul că, în conformitate cu prevederile legale privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei, pe durata stării de alertă, angajatorii dispun munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite. Activitatea de telemuncă este reglementată prin Legea nr. 81/2018 și reprezintă forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informației și comunicațiilor. În context, prin intermediul unui comunicat de presă, ITM Prahova a ținut să precizeze: ”În cazul activității de telemuncă, de reținut, contractul individual de muncă, în afara elementelor prevăzute la art. 17, alin.3 din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, conține următoarele: precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă; perioada și/sau zilele în care telesalariatul își desfășoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator; programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului și modalitatea concretă de realizare a controlului; modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate de telesalariat; responsabilitățile părților convenite în funcție de locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, inclusiv responsabilitățile din domeniul securității și sănătății în muncă; obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activității de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz; obligația angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozițiile din reglementările legale, din contractul colectiv de muncă aplicabil și/sau regulamentul intern, în materia protecției datelor cu caracter personal, precum și obligația telesalariatului de a respecta aceste prevederi; măsurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaților și care asigură acestuia posibilitatea de a se întâlni cu colegii în mod regulat; condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă”. Pe de altă parte, deși lucrează de acasă, telesariatului îi revin și o serie de obligaţii, printre care: să informeze angajatorul cu privire la echipamentele de muncă utilizate; să nu schimbe condițiile de securitate și sănătate în muncă de la locul în care desfășoară activitatea de telemuncă; să utilizeze doar echipamente care nu prezintă pericol pentru securitatea și sănătatea sa; să își desfășoare activitatea cu respectarea dispozițiilor privind obligațiile lucrătorilor, așa cum sunt ele prevăzute în Legea securității și sănătății în muncă; să respecte regulile specifice și restricțiile stabilite de către angajator cu privire la rețele de internet folosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispoziție; să respecte și să asigure confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în timpul desfășurării activității de telemuncă. Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova dorește să asigure toate persoanele interesate de disponibilitatea totală pentru lămurirea oricăror probleme legate de relațiile de muncă sau de securitatea și sănătatea în muncă, în conformitate cu atribuțiile specifice încredințate de legiuitor instituției noastre”. De adăugat faptul că, la începutul anului curent, la nivelul judeţului erau înregistrate 222.608 contracte de muncă active. Având însă în vedere faptul că a fost reglementată și posibilitatea desfășurării activității de telemuncă, destui prahoveni și-au desfășurat și încă își desfășoară activitatea de acasă, fără să se mai ducă în fiecare zi la locul de muncă, așa cum era înainte de confirmarea pandemiei, la data de 31 ianuarie 2021 fiind înregistrate 6.665 de astfel de persoane.