N.Dumitrescu

„Suntem în grafic cu calendarul ce vizează organizarea şi desfăşurarea alegerilor locale din 5 iunie. Mă bucur că, până acum, reprezentanţii din teritoriu nu se confruntă cu situaţii care să creeze probleme”. Declaraţia îi aparţine ministrului de Interne, Petre Tobă, şi a fost făcută în cadrul videoconferinţei organizate ieri, după ce, în ordinea alfabetică a judeţelor, prefecţii „au raportat” stadiul acţiunilor ce vizează pregătirile pentru organizarea scrutinului electoral. Când i-a venit rândul prefectului din Prahova, Cosmin Georgescu, intervenţia a fost una foarte scurtă, acesta spunând: „Pregătirile sunt întocmai calendarului, nu ne confruntăm cu probleme deosebite”. Legat însă de tema videoconferinţei, ministrul de Interne, încă de la începutul intervenţiei sale, a ţinut să scoată în evidenţă elementul de noutate al alegerilor din acest an – cel referitor la Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal. „ Având în vedere această noutate, am cerut celor de la Autoritatea Electorală Permanentă şi de la Sistemul de Telecomunicaţii Speciale să se organizeze trei testări cu operatorii care au fost pregătiţi pentru aplicarea sistemului informatic. Prima dintre aceste testări a fost fixată pe data de 22 mai şi se va organiza în aşa fel încât să poată fi identificate eventualele vulnerabilităţi din ziua votului, urmând să se stabilească şi soluţiile pentru rezolvarea acestora, inclusiv ce măsuri să se ia în eventualitatea unei mai mari prezenţe a electoratului la secţiile de votare”, a declarat ministrul Petre Tobă. Acesta a anunţat că, la nivel de ţară, vor fi amenajate 18.616 secţii de votare – pentru care vor fi asigurate 93.000 de ştampile cu menţiunea „Votat” – bugetul alocat, la nivel naţional, pentru organizarea şi desfăşurarea scrutinului din
5 iunie fiind în valoare de peste 350 de milioane de lei. Pentru ca alegerile locale să se desfăşoare în linişte, ministrul de Interne a mai anunţat că vor fi mobilizate 50.000 de persoane, în cea mai mare parte poliţişti şi jandarmi, 30.000 dintre acestea urmând să aibă ca sarcină paza sediilor birourilor electorale şi a secţiilor de votare. În ceea ce priveşte operatorii care vor fi angrenaţi în activitatea de punere în aplicarea a sistemului informatic menţionat, s-a precizat că , la nivel naţional, iniţial s-au înscris 33.370 de persoane, dar, în urma unor departajări, în final au rămas 32.000 de persoane. Operatorii vor beneficia de instruiri suplimentare şi vor fi testaţi, iar pe data de 16 mai vor primi tabletele, în fapt, echipamentul electronic cu ajutorul căruia, pe data de 5 iunie, se vor pune în aplicare modalitatea prin care se va înregistra atât prezenţa la vot, cât şi eventualele cazuri în care o persoană s-a prezentat la urne de mai multe ori. „ Prin intermediul acestui sistem informatic, practic Biroul Electoral Central va avea, la secundă, informaţia în ceea ce priveşte numărul de persoane prezentate la urne. Aceste informaţii vor fi disponibile oricând şi, astfel, în comparaţie cu alegerile precedente, nu se va mai recurge la vechile raportări a prezenţei la urne, pe un anumit interval orar”, s-a mai precizat, ieri, în cadrul videoconferinţei. În ceea ce priveşte judeţul Prahova, pentru alegerile locale se vor amenaja 623 de secţii de votare, pentru fiecare în parte fiind repartizat cîte un operator de calculator. În ziua scrutinului, fiecare alegător va prezenta actul de identitate, respectiv documentul de identitate, operatorului de calculator al biroului electoral al secţiei de votare, care va înscrie codul numeric personal al acestuia în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal. Acest sistem semnalează dacă: persoana care s-a prezentat la vot a împlinit vârsta de 18 ani până în ziua votării inclusiv;şi-a pierdut drepturile electorale; şi-a mai exercitat dreptul de vot la acelaşi scrutin; este arondată la altă secţie de votare; este omisă din lista electorală permanentă şi are domiciliul în raza teritorială a secţiei de votare.