O întâlnire extrem de importantă pentru zona montană a judeţului Prahova a avut loc, ieri, la Palatul Victoria, între premierul Victor Ponta, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Dan Şova, şi reprezentanţii consorţiului desemnat câştigător al concesiunii pentru construirea autostrăzii Comarnic-Braşov, Vistrada Nord, format din asocierea Vinci-Strabag-Aktor.

În cadrul acestei întâlniri a fost semnat un memorandum în care s-a consemnat planul de acţiuni pentru demararea lucrărilor de construire a acestui tronson al autostrăzii Bucureşti-Braşov. Contractul de concesiune este încheiat pe 26 de ani, plus perioada de construcţie, la sfârşitul acestei perioade, autostrada urmând să intre în proprietatea statului român, fără niciun cost.
După întâlnirea de la Palatul Victoria, premierul Victor Ponta a dat detalii în legătură cu memorandumul semnat: „Practic, partea de proceduri, de selectare a consorţiului, s-a încheiat, nu au existat contestaţii din partea celorlalţi participanţi. Câştigător este consorţiul Vinci-Strabag-Aktor, trei companii europene foarte mari, cu experienţă în domeniu. În acest moment se derulează negocierile pentru finalizarea procedurilor de finanţare a proiectului – cu băncile comerciale – şi, în mod normal, sper ca de data aceasta să nu fiu extrem de optimist, până pe 20 aprilie să putem să semnăm contractul şi să inaugurăm, până la sfârşitul lunii aprilie, organizarea de şantier atât dinspre Comarnic, cât şi dinspre Cristian”.
Conform declaraţiilor lui Victor Ponta, autostrada Comarnic-Braşov va avea 53 de kilometri, la care se adaugă alţi şapte kilometri de drumuri de legătură, în zona şoselei de centură a municipiului Braşov, pe de o parte, şi, respectiv, în zona de la intrarea în oraşul Comarnic.
Premierul a precizat, în cadrul unei conferinţe de presă, şi termenul de finalizare a lucrărilor: „ultimul kilometru va fi finalizat, cel mai târziu, în 2017, aceasta fiind perioada trecută în contract”. Nu este exclusă, însă, deschiderea unor porţiuni de autostradă, pe măsură ce acestea vor fi gata.

Tronsonul din munţi va costa circa 28 de milioane de euro pe kilometru

Sectorul de autostradă dintre Comarnic şi Braşov va fi unul deosebit de dificil de realizat, având în vedere că va cuprinde trei tuneluri, 19 viaducte şi 15 poduri. Şi din punct de vedere financiar, efortul din partea constructorului – care va finanţa integral construirea tronsonului – este estimat la circa 1,8 miliarde de euro, costul pentru un kilometru ridicându-se la aproximativ 28 de milioane de euro.
Ponta a anunţat şi care vor fi ieşirile/intrările din autostradă. „Între Comarnic şi Braşov sunt prevăzute prin contract trei noduri, trei ieşiri: între Sinaia şi Buşteni, la Predeal şi la Râşnov”, a precizat premierul, care a menţionat, referitor la tentativele anterioare de construire a tronsonului Comarnic-Braşov: „Eu cred că, până acum, acestea au avut loc din cauza României, nu din cauza constructorului. Nu există o garanţie mai puternică decât faptul că, până în 2017, când va fi gata autostrada, statul român nu dă niciun ban şi este cel mai mare interes al lor să o termine. Vom face doar exproprierile, însă acestea nu sunt scumpe, pentru că nu trec prin zona intravilană, proiectul fiind extravilan. Banii pentru exproprieri îi avem deja de anul acesta. Noi vom expropria, iar dacă cineva este nemulţumit de valoare ne dă în judecată şi vom vedea. Am prevăzut în buget aproape 100 de milioane de RON în acest scop”.
Pe de altă parte, Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, a anunţat care va fi nivelul taxei pentru tranzitarea autostrăzii de la Comarnic la Braşov:
7 lei, inclusiv TVA, însă tariful va fi diferenţiat, în funcţie de intrarea şi ieşirea de pe acest tronson.
Violeta STOICA